Ett folkligt koncept som bidrar till folkhälsan är Nordic Wellness melodi. Med ett brett utbud av träningsformer och en familjär känsla välkomnar man alla, oavsett ålder och tidigare träningsvana.
– Det ska vara en låg tröskel för att börja träna, säger VD Magnus Wilhelmsson.
Sedan starten för 25 år sedan har Nordic Wellness växt till en av Sveriges största tränings- och friskvårdskedjor. Idag har man 370 000 medlemmar fördelat på nära 300 klubbar över hela landet. I Karlskoga har man funnits sedan 2020.
– Vi har blivit jättebra mottagna i Karlskoga, säger Magnus Wilhelmsson.
Nordic Wellness satsar på att vara ett folkligt koncept för hela familjen. Magnus berättar att den äldsta medlemmen man har är 96 år, och att man på en av klubbarna har fyra generationer från samma familj.
– Alla är välkomna, säger han. Vi har en produkt som håller hög kvalitet, där du får mycket för pengarna.
Nordic Wellness kan erbjuda ett brett utbud av träningsformer. Allt från gymträning med såväl maskiner som fria vikter till olika former av gruppträning. I Karlskoga har man även fyra padelbanor i anslutning till anläggningen på Häsängen.
Även om det först blev en dipp har pandemin inneburit att intresset för träning ökat. Magnus tror det beror på att fler blivit medvetna om sin hälsa och vill göra vad man kan för att minska risken att bli allvarligt sjuk.
– Förr rekommenderade WHO träning, nu säger de att du ska träna, säger Magnus. Tar du vaccinet och tränar har du gjort vad du kan.
Under pandemin har man också märkt av en stark tillväxt på alternativa sätt att träna. Nordic Wellness är störst i norden på virtuell träning, och onlineträningen där du laddar ner ett pass du kan köra hemma har växt med 500%.
– Gymmet är den nya träffpunkten, säger Magnus. 370 000 människor kan inte ha fel.
Text & foto: Nicklas Remmegård
Foto: Nordic Wellnes