(F l o r i d a – U S A)
2021 var året då amerikanarna på allvar fick upp ögonen för laddhybrider och till de stora vinnarna hör Volvo som ökat sin försäljning med 42 procent i USA. Vad det beror på? Med ett bensinpris under fem kronor litern har det inte funnits något intresse av att byta ut vinkelåttan mot en mindre bensinmotor som arbetar tillsammans med el och batterier. Men nu har jänkarna tänkt om och anledningen är soppapriset.
• • •
Just nu sveper en inflationsvåg över USA och priserna stiger dramatiskt. Bensinen har alltid varit en helig ko, men nu har priset mer än fördubblats i vissa delstater. Det gör inte minst att intresset för laddhybrider ökat och Volvo har tajmat säljboomen perfekt. Företagets lillsuv XC40 skymtar förbi i tv-reklamen varje kväll och det börjar ge klirr i kassan
• • •
Samtidigt lanseras XC60 som en ”smart kombi” och det kanske får någon att skratta. Men då ska man veta att herrgårdsvagnen var hemmafruarnas favoritbilbil i USA på tiden när export-modellerna hette 740 (745) och 960 (965). En kombi på garageuppfarten var ett tecken på framgång och det har naturligtvis inte reklamfolket glömt bort.
• • •
Den stora snackisen under året blev dock halvledarbristen som slog till med dunder och brak. Här i staterna gapar många försäljningshallar tomma och säljarna ruskar bara på huvudet när kunderna frågar om leveransdatumet för nya bilen. Å andra sidan blev våra begagnade pärlor, som alltid förlorat i värde, rena hårdvalutan och begagnatpriserna har stigit med över trettio procent under det senaste året.
• • •
I Florida, med raketuppskjutningar så ofta att tv-kanalerna slutat bevaka dem, för Stellantis tankarna till marssonder och månfärder. Men den gigantiska bilkoncernen är betydligt mer jordnära och består av fjorton varumärken under samma tak. I veckan åkte Fiat-skylten ner och Stellantis lyser nu mot kvällshimlen hos amerikanska återförsäljare som har Chrysler, Dodge och Jeep. De övriga elva märkena då? Abarth, Alfa Romeo, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram och Vauxhall. Tja, majoriteten av varumärkena säljs inte ens på den här sidan Atlanten.
• • •
2021 blev pandemin en del av vår vardag för andra året i rad och det har tvingat fram nya vanor. Inrikesflyget i USA har exempelvis svårt att fylla platserna trots generösa rabatter och i stället turas familjerna om att köra de 250 milen från norra USA till den amerikanska södern. Sällan har jag sett så många bilar med nummerplåtar från Maine, Oregon och faktiskt även Alaska. I går hörde jag ett välbekant ljud som inte hör hemma här i sydligaste Florida. Bilarna från norr kör nämligen vidare på sina dubbdäck och beslutsfattarna har inte ens tänkt tanken på något förbud.
• • •
Att tomten bytt sina renar och släde mot en surfingbräda i solskensstaten med över 300 soldagar om året har bilisterna tydligen missat. Därmed får vi uppleva stora kontraster – för samtidigt som dubbdäckens rivande i den heta asfalten hörs lång väg så njuter vi av julbelysningen i palmerna. Merry Christmas & Happy New Year!
Carl-Ingemar Perstad,
CNP: s USA-korrespondent / © CNP AB