DACIA DUSTER II (HJD) - PHASE 2

Lågpriskungen prickar rätt

”The Price is Right” är ett amerikanskt underhållningsprogram där deltagarna kan vinna storkovan om de lyckas pricka in rätt produktpriser. Någon som lyckats med prissättningen är Dacia och nya Duster skjuter mitt i prick med sitt grundpris på 153 900 kronor. Rumänerna vet att priset är rätt – frågan är bara hur mycket nöje man får för pengarna? På jakt efter svaret har vi greppat ratten.

När Dacia Duster introducerades på den svenska marknaden var priset en sensation. Året var 2010 och en suv för under hundratusen kronor lät nästan för bra för att vara sant, även om somliga beklagade sig över imagen. Att bekanta sig med Dacia Duster ger upphov till framför allt två viktiga frågor – vem behöver mer bil och vem ska egentligen behöva betala mer?

Dags för nya Duster

Du som inte skolkade från engelskan vet att Duster betyder dammvippa och vad passar bättre än att Dacia nu dammat av lagerhyllorna hos sin ägare Renault. Den utvändiga storstädningen har resulterat i ett tufft och kompetent uttryck. Det rör sig om nya fälgar, en delvis ny front tillika bakljus men även interiören har fått sig ett lyft. Framstolarna är bekvämare och har begåvats med nya nackstöd samtidigt som infotainmentskärmen ökat från sju till åtta tum. I övrigt följer förarmiljön Dacias princip ”enkelt men bra” med ergonomiska och lättanvända instrument. Baksätet lämnar förvisso en del övrigt att önska – men det problemet finns även hos andra suvar i klassen.  Lastutrymmet å andra sidan räcker gott och väl för ett normalt familjebehov.

Hög markfrigång

Under huven erbjuds tre välbekanta motorer varav inroparen på 90 hästkrafter kan bli din för 153 900 kronor. För den som efterfrågar mer klipp i maskineriet erbjuds ytterligare två bensinare på 130 respektive 150 hästar samt en dieselspis på 115. Vi hoppade in bakom ratten på största bensinfyran i kombination med en sexstegad automatlåda och vips höjs priset till 222 000 kronor. Samtidigt höjs även standardutrustningen med bland annat automatisk klimatanläggning och backkamera. Hur det är med köregenskaperna? Nya Duster är genomgående helt okej på vägen och förbrukningen landar på 0,62 liter milen. Tyvärr erbjuds inte automatlådan med fyrhjulsdrift med det kompenseras i viss mån av en markfrigång på hela 22 centimeter. Dacia fortsätter med andra ord att leverera mycket bil för pengarna till alla som struntar blankt i vad grannarna tycker och tänker.

Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB

Foto: CNP AB