Bristen på halvledare lamslår just nu hela bilvärlden och många fabriker rullar på sparlåga eller har tvingats att nödstoppa produktionen. Den senaste prognosen säger att produktionstappet kommer att landa på elva miljoner bilar innan året är slut och det har i sin tur startat en kedjereaktion. Leveranstiderna slår nya rekord, teknik slopas i ett sista desperat försök att lösa situationen och begagnatpriserna skenar i många länder. Här är 10 frågor och svar om halvledarkrisen i bilindustrin.
Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB
1. Vad är egentligen en halvledare och vad används elektroniken till?
Halvledare eller datachip finns överallt – i datorer, spelkonsoler, mobiltelefoner och inte minst bilar. Halvledarkomponenter är vanligtvis tillverkade av kisel och passar därmed utmärkt för att leda elektrisk ström genom kretsar. Ett datachip på blott en centimeter kan innehålla allt ifrån en till miljarder transistorer, vilket i sin tur kan jämföras med ofattbart små strömbrytare. Halvledare är den viktigaste byggstenen i all modern elektronik och inte minst dagens elbilar.
2. Varför inträffar halvledarbristen just nu?
Pandemin och den extremt stora efterfrågan på elektronik är två kända faktorer. En annan orsak är storbranden hos Renesas Electronics som förstörde anläggningens sterila renrum den 19:e mars i år. Fabriken, som ligger strax utanför Tokyo, står nämligen för över 30 procent av leveranserna till världens bilindustri och produktionen har gått på sparlåga fram till sensommaren. Eftersom dagens biltillverkare arbetar i princip utan lager så fick branden snabbt förödande konsekvenser.
3. Finns det några siffror på hur många nytillverkade bilar som påverkats?
Det engelska analysföretaget IHS Markit har precis släppt en prognos och i deras beräkning framgår det att bilindustrin kan få ett tillverkningstapp på elva miljoner fordon under 2021. Det är på gränsen till katastrof och slutnotan förväntas landa på 210 miljarder dollar. Nu är det här siffror som är extremt svåra att förutspå, men alla förstår att läget är allvarligt och det blir inte bättre av att tillverkare nu börjar hamstra halvledare som dessutom ökat rejält i pris.
4. Vad händer med leveranstiden av min nya bil?
Man kan enkelt säga att ju mer extrautrustning och avancerade system bilen har ju längre är leveranstiden. Volvo har exempelvis problem med att leverera DAB-radio och BLIS. Det senare är ett system som håller koll på dödavinkeln och väljer kunden bort detta går leveransen snabbare. Idag snackar vi rent allmänt om leveranstider från fem månader upp till över ett år, vilket i sin tur gör att många inbytesbilar dröjer och vips blir det även brist på begagnat.
5. Kan min nya bil sakna funktioner som den sålts med?
Svaret är både ja och nej. Givetvis måste återförsäljaren kontakta dig och berätta vilka alternativ du står inför. I många fall erbjuds snabbare leveranstid mot att du plockar bort viss elektronik och naturligtvis utgår då ekonomisk kompensation. Detta måste i sin tur ställas mot hur avsaknaden av tekniken kommer att påverka värdet på din bil den dag du ska sälja den och huruvida du kan tänka dig att leva med exempelvis en skärm utan pekfunktion. Det senare har införts av BMW i USA mot en rabatt på 500 dollar.
6. Går viss utrustning att eftermontera?
Visst kan extrautrustning eftermonteras, men långt ifrån allt. Vissa tillverkare har exempelvis leveransproblem med sensorn som automatiskt öppnar bagageluckan när man viftar med foten. Den här tekniken går att eftermontera men exempelvis inte säkerhetssystem som ligger djupare inbäddat i bilens struktur. Många biltillverkare har därför valt att helt enkelt slopa vissa teknikpaket som innehåller alltifrån navigationssystem till digitala instrumentpaneler.
7. Joe Biden har signerat en presidentorder om halvledarbristen. Varför?
Den 23 februari 2021 undertecknade Joe Biden en presidentorder för att råda bot på situationen. Idag sker nästintill all tillverkning i Asien, men Biden vill starta en inhemsk produktion för att säkra landets tillgång. Satsningen innebär investeringar på motsvarande 440 miljarder kronor och i planerna ingår två nya fabriker i Arizona. Undrar du hur frågan lyckats komma så högt upp på Joe Bidens agenda? Tja, den viktiga amerikanska försvarsindustrin har också halvledarkris!
8. Går det att tillverka nya bilar utan halvledare?
Det korta svaret på frågan är nej eftersom en modern bil innehåller uppemot 3000 halvledare och siffran kommer definitivt inte att minska i framtiden. Halvledare är det nya svarta och är på väg att ersätta oljan som bränslet i världsekonomin. Innan årets slut kommer dock Bosch att öppna upp portarna till en ny anläggning i tyska Dresden som ska tillverka halvledare åt fordonsindustrin. Att tekniken är komplicerad bevisas av att bygget påbörjades 2018 och investeringen ligger på 10 miljarder kronor.
9. Finns det något samband med de rekordhöga begagnatpriserna?
Bristen på nya bilar har resulterat i en rusning efter begagnat och just nu är efterfrågan större än tillgången, vilket gör att priserna skruvas upp. Det räcker med att ta en snabbtitt hos sin lokala handlare – på många håll ekar det tomt och bilarna som finns har ökat i pris. Om vi tittar på Europa så snackar vi om en genomsnittsökning med 20 procent under det senaste året och motsvarande siffra i USA ligger på 35 procent.
10. Slutligen – när kommer allt rulla på som vanligt igen?
Om det bråkar de lärda, men en sak är uppenbar – för att möta efterfrågan på halvledare så behövs nya fabriker. Men tekniken är avancerad och utrustningen dyr så det kommer att ta tid. Förmodligen måste vi räkna med hela 2022, kanske även en bit in på 2023. Men redan nu kommer nya varningssignaler om brist på såväl magnesium som aluminium och den viktiga dieseltillsatsen AdBlue. Samtliga är oerhört energikrävande att framställa och det går inte ihop med rekordhöga priser på gas och elektricitet.