Vi susar fram i en Ford Mustang Mach-E på norska vintervägar och listan över bilens avancerade säkerhetssystem är tjock som en bibel. Ändå finns det något svart och runt som få tänker på, men som är helt avgörande för säkerheten. För det spelar ingen roll hur teknikspäckad kärran är om vinterdäcken är dåliga. Det är precis som med den julröda elbilen vi kör – utan bra ”kontakt” är det kört.
När de första snöflingorna dalar ner på backen så ringlar sig köerna långa till landets verkstäder. Själva benämningen ”vinterväglag” innebär att vinterdäcken måste sitta på om det finns is, snö eller frost på vägbanan – från 1 december till 31 mars. Kör du på dubbdäck så får de användas mellan den 1 oktober till 15 april medan de dubbfria får sitta på året runt.
Lag och underlag
Dubbat eller odubbat? Det är beslutet som många av oss våndas inför och svaret beror främst på vart i vårt avlånga land man bor och på vilket underlag man färdas mest. Skillnaden mellan olika vinterdäck från kända fabrikat är relativt liten så länge man kör på snö men på blankis är dubbat oslagbart. Däremot har de nordiska friktionsdäcken lägre ljudnivå, är bättre för miljön och dessutom slipper man fundera kring eventuella dubbdäcksförbud. Å andra sidan har experter räknat ut att friktionsdäcken är beroende av att 25 procent av landets bilar rullar på justdubbdäck. Dubbens rivande och slitande förhindrar nämligen att vägarna poleras glashala av de snällare friktionsdäcken. Hur man än vänder och vrider på frågan så finns inget glasklart svar – däremot tre gyllene regler. Välj vinterdäck med omsorg, tänk kvalitet framför kvantitet och låt inte snålheten bedra säkerheten.
Grepp och begrepp
Har du begagnade vinterdäck så glöm inte att kolla lufttryck och mönsterdjup, vilket måste vara minst tre millimeter. Är något däckpar slitet är det bäst att byta alla fyra, men blir det bara två nya så ska de fräschaste alltid placeras bak. Håller du inte med? Det kan låta motsägelsefullt för gör man tvärt om så bör ju rimligen broms- och manövreringsförmågan förbättras. Problemet är bara att olyckorna blir så mycket allvarligare om man tappar greppet med bakdäcken och just därför ska bästa paret alltid placeras bak. Det är heller inte tillåtet att blanda dubbade med odubbade och är det så att du blir ertappad med att köra på sommarsulor under vinterväglag så väntar 1 200 kronor i böter. Vad som är ett godkänt vinterdäck? Vi har ju lärt oss att titta efter M+S märkningen men det gäller bara fram till den 30 november 2024. Därefter måste alla godkända vinterdäck vara försedda med symbolen alptopp/snöflinga. Tänk på att det finns inget dåligt väder – bara dåliga däck.
Text: Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB