(K ö p e n h a m n – D a n m a r k)
Baguetter är fransmännens stora passion i livet – men vad händer om bageriet plötsligt flyttar till Sydkorea? Vips får vi en nygräddad formfranska vid namn Renault Arkana vars viktigaste ingrediens är själva designen. För att verkligen smöra kunderna har fransoserna lagt extra stor vikt på priset och nu återstår bara frågan om coupésuven faller alla spekulanter i smaken? Vi har provsmakat, ursäkta, provkört.
Renault hänger nu på trenden med coupésuvar och nya Arkana tillverkas i sydkoreanska Busan. Här har fransoserna en fabrik tillsammans med Samsung och med nya vd:n Luca de Meo bakom ratten ska man tjäna mer pengar med hjälp av ett attraktivare modellprogram. Låt oss därför ta reda på hur attraktiv dagens färgglada testbil är som lackerats i Valencia-orange.
Vinnande recept
Den nybakade coupéformen bjuder på ett elegant och tufft intryck. Renault har lyckats med konststycket att få den relativt stora bilen att se nätt och smidig ut på utsidan, men samtidigt bakat in generösa utrymmen. Det sluttande taket inkräktar därmed inte på utrymmet, men däremot försvinner 75 liter bagage på grund av batteriet i fullhybriden – men 480 liter är ändå fullt godkänt. Vi hoppar in bakom ratten på den fullsmetade toppversionen och möts av ett digitalt instrumentkluster på 10,2-tum samt en stående infotainmentskärm på 9,3-tum. Lägg till detta attribut som en hög sittposition, ett lätt insteg och såväl säkerhet som körhjälpssystem av hög klass. Viktiga detaljer som ger känslan av att Renault sitter på ett vinnande recept.
Nya ingredienser
Arkana är latin och modellnamnet betyder hemlig eller mystisk. Men vad som döljer sig under huven är knappast någon hemlighet, däremot något av ett mysterium. Två elmotorer står för parollen i ett elektriskt samspel med bensinmotorn och en så kallad ”dogbox-låda”. Automatlådan knyter ihop märkets Formel 1-erfarenheter och jobbar utan koppling. Det är i stället elmotorer som ser till att axlarna roterar i rätt hastighet innan växlarna skjuts in. Systemet bestämmer själv växel, vilket gör att varvtalet kan ändras trots att föraren håller jämn gas. Fördelen är att förbrukningen hamnar på en jämn nivå och nackdelen är ett högre motorljud. Utöver denna maskin finns även en mildhybrid på 140 hästar som jobbar tillsammans med en sjustegad dubbelkopplingslåda. Med ett konkurrenskraftigt lanseringspris från 253 900 kronor så kan den här formfranskan bli en ny fransk revolution.
Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB