(M e g è v e – F r a n k r i k e)
Skoda Kodiaq lanserades 2017 och fick sitt namn efter en brunbjörn som lever på ön Kodiak strax utanför Alaska. Familjesuven blev genast en storsäljare och nu är det dags för en finputsning av pälsen. Tjeckerna har dock hållit sig på rätt avstånd och gått varsamt fram enligt principen att man inte ändrar en omtyckt nallebjörn för mycket. Vi har provkört nyheten längs kurviga vägar i franska alperna.
Alltsedan Kodiaq brummade in på den heta suvmarknaden har 620 000 exemplar sålts på sextio marknader. Det är lätt att förstå köphysterin och det enda som saknats är en elektrifierad version. Men det ändrar faktiskt inte den ansiktslyfta modellen på, vilket om något måste betraktas som en björntjänst med tanke på namnets ursprung.
Välkänd profil
För ett otränat öga är det inte lätt att se vad som är nytt och betraktad från sidan är det främst de nya fälgarna som avslöjar nykomlingen. I nosen har dock björnen fått nya ögon i form av en något modifierad grill och nya strålkastare. Stötfångarna har dessutom fått ny design och likaså bakspoilern. Även insidan har förändrats med hjälp av nya materialval, däremot är komforten lika god som tidigare samtidigt som utrymmena är mer än generösa. Baksätet är exempelvis skjutbart upp till 18 centimeter och en tredje sätesrad finns som tillval för 6 900 kronor. Visst är standardutrustningen relativt hög, men för att få full pott vad gäller säkerheten så måste man komplettera med komfortpaketet Pro Style för 18 900 kronor, vilket känns lite snopet.
Härligt härligt
På tal om utrustning så finns naturligtvis det finurliga paraplyet i förardörren, tratten till påfyllningen av spolarvätska och isskrapan i tanklocket kvar. Den uppdaterade björnen erbjuds initialt med tre motoralternativ: dieslar på 150 respektive 200 hästkrafter samt en bensinfyra på 190. Hela trion säljs i kombination med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift. Vi tar plats bakom ratten på bensinaren som ser till att den stora tunga nallen sprintar från noll till hundra på goda 7,5 sekunder och därmed hamnar soppatörsten på 0,79 liter milen. Funderar du över prislappen? Grundpriset börjar från 366 700 kronor och för pengarna får man exemplariska köregenskaper. Vi testar Skoda Kodiaq på slingriga bergsvägar kring Megève mitt i Mont Blanc-massivet och följer råden från en helt annan Björn (Skifs). ”Härligt härligt, men farligt farligt, så ta det varligt”.
Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB