Audi gör ingen hemlighet av att nya Q4 e-tron är en snofsigt uppklädd Volkswagen ID.4. Syskonen tillverkas sida vid sida i tyska Zwickau som i sin tur ligger ett stenkast ifrån den tjeckiska gränsen där syskonskarans mest ekonomiska medlem byggs under namnet Skoda Enyaq iV. Trots detta bjuder trion på helt olika personligheter och vi har testat kärran med dyrast vanor: nya Audi Q4 e-tron.
Varför ska man uppfinna hjulet på nytt om man redan har utmärkta hjul inom familjen? Precis så resonerar man inom den gigantiska Volkswagen-koncernen och det har visat sig vara nyckeln till framgång. Prismässigt kan man spara en mindre förmögenhet mellan de olika syskonen men ändå uteblir familjebråken. Vad är hemligheten?
Pantad interiör
Audi har valt en helt egen väg vad gäller utseendet på nya Q4 e-tron. Det är inte alls så utmärkande som syskonens utan andas tidlös elegans och avslöjar inte nödvändigtvis att det rör sig om en spännande elbil. Detsamma gäller interiören vars kvalitet lever upp till de fyra ringarna i fronten och exempelvis styrs klimatanläggningen med vanliga knappar i stället för att man ska dansa pekfingervalsen på 10,1-tums skärmen. Tack för det! En extra hälsning till miljön är att klädseln till varje säte är tillverkad av 26 pantflaskor och man sitter alldeles utmärkt såväl fram som bak. Börjar du så smått fundera över prislappen? Tja, den börjar från 475 000 kronor och sträcker sig upp till 641 900 kronor för vår snygga testbil med det toklånga namnet Audi Q4 e-tron 50 quattro Proline advanced. Mycket pengar, ändå kan man fortsätta att lägga på extrautrustning för 186 800 spänn.
Olika personligheter
I maskinrummet är det rörigt värre eftersom inget döljs under vackra plastlock och själva huven hålls uppe med hjälp av en simpel metallpinne. Här kan hugade spekulanter välja mellan fyra olika motorer – 170 respektive 204 hästkrafter med bakhjulsdrift samt 265 respektive 299 hästar med fyrhjulsdrift. Vi provkörde den senare som bjuder på vassa köregenskaper i upp till 48 mil tack vare ett batteripaket på 77 kWh. Sprinten noll till hundra rullar på fullt godkända 6,2 sekunder och toppfarten är begränsad till 180 för att spara på energin. Låt oss till sist knyta ihop säcken med att summera syskonskarans personligheter. Audi Q4 e-tron kostar lite mer, men bjuder också på extra lyxkänsla. Skoda Enyaq iV är klokast, men däremot inte roligast. Alltmedan Volkswagen ID.4 går en väl avvägd balansgång däremellan. Kunder kommer och går men syskonkärleken består!
Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP AB
Foto: CNP AB