(L o n d o n – E n g l a n d)
Äntligen har ridån gått upp för den tjugofemte Bondfilmen ”No Time to Die” och alla bilälskare får sitt lystmäte av skrikande däck. För den brittiske agenten har inte bara licens att döda – 007 har även rätt att köra och bilvalet är lika skarpladdat som dubbelnollans tjänstevapen. Alla världens biltillverkare vet nämligen att några minuters biljakt med James Bond i förarsätet är värt allt Goldfingers guld.
Att lista Agent 007:s mest underhållande tjänstebilar är ett självmordsuppdrag om man inte bestämt spelreglerna på förhand. För att överhuvudtaget få kallas ”Bondbil” så måste ju givetvis kommendörkaptenen ha kört bilen i fråga och därmed faller många trumfkort bort. Här gäller det att ta fram pokeransiktet och bluffa oss fram till vinnaren.
Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: Danjaq LLC, Eon Productions och MGM
10. Sunbeam Alpine Series II
Uppdrag: Dr. No (1962).
Den allra första Bondrullen hade världspremiär den sjätte oktober 1962 och 007:s havsblå Sunbeam Alpine körde rakt in i hjärtat på biopubliken. Efter en inbjudan hem till den gåtfulla Miss Taro så får Bond visa vart skåpet ska stå då han förföljs av Dr. No:s hantlangare på serpentinvägar i vackra Blue Mountains. Biljakten med Sean Connery bakom ratten spelades in på Jamaica och vän av ordning frågar sig säkert varför det blev just en Sunbeam Alpine? Tja, det var den enda sportbilen som fanns att låna på ön!
9. Renault 11 TXE
Uppdrag: Levande måltavla (1985).
Vem hade kunnat tro att man skulle få se självaste James Bond bakom ratten på en Renault? I ”Levande måltavla” tar Roger Moore för sjunde och sista gången på sig smokingen och efter en nervkittlande klättring på Eiffeltornet knycker Bond en taxibil. Jakten efter May Day går nerför trappor, upp på en båtramp med mellanlandning på taket av en turistbuss och sedan ner på vägen igen. En vägbom kapar taket likt en konservburk och Bond tvingas dessutom köra sista biten på enbart framhjulen då hans Renault 11 TXE klyvs på mitten.
8. Citroën 2CV
Uppdrag: Ur dödlig synvinkel (1981).
I filmen ”Ur dödlig synvinkel” fick vi se Roger Moore axla rollen som världens mest hemliga agent. Efter att hans Lotus Esprit sprängts i småbitar tar Bond till flykten i Melina Havelocks knallgula Citroën 2CV. Men att sitta som medpassagerare i en fartfylld biljakt är inte James melodi, utan han tar över ratten med orden: ”you don´t mind if i drive, do you?”. Radarparet kommer helskinnade ur det hela, men det är långt ifrån vad man kan säga om den skrotfärdiga Cittran. Inspelningen genomfördes bland olivlundarna på den grekiska ön Korfu.
7. BMW Z8
Uppdrag: Världen räcker inte till (1999).
BMW:s vackra roadster blev brutalt sågad i ”Världen räcker inte till”. Bonds nya Z8:a klövs nämligen på mitten av en helikopter med ett antal snurrande sågblad och biljätten från Bayern blev lika skakade som (upp)rörda av händelsen. Under huven arbetade en V8:a på 400 hästkrafter och kärran var fullproppad med gadgets. Bakom uppfinningarna stod Q:s nye assistent R som spelades av ingen mindre än John Cleese. Efter den här filmen tog samarbetet med BMW slut en gång för alla…
6. Aston Martin DBS
Uppdrag: Casino Royale (2006).
Att ta på sig smokingen, stoppa tjänstevapnet i hölstret och rädda världen med hjälp av pokerspel är inget för en blekfis – men det är precis vad Daniel Craig fick göra i sin allra första Bondfilm. Den här gången föll bilvalet på Aston Martin DBS vars inbyggda hjärtstartare i handskfacket räddar livet på Agent 007. Vid en scen tvingas Bond väja för sin stora kärlek, Vesper Lynd, som ligger bunden mitt på vägbanan. Stuntet utfördes i verkligheten av Adam Kirley som voltade hela sju varv med bilen, vilket belönades med ett nytt Guinness Rekord.
5. BMW 750iL
Uppdrag: Tomorrow Never Dies (1997).
Självkörande bilar ligger i tiden och att James Bond ligger steget före bevisas inte minst i ”Tomorrow Never Dies”. Dubbelnollans vapendragare är en självkörande BMW 750iL som kan manövreras med hjälp av mobilen. Det visar sig dock vara lättare sagt än gjort för Pierce Brosnan att peka sig fram via en Ericsson JB988 från baksätet och äventyret slutar rakt in i skyltfönster tillhörande Avis. Hur det var med den autonoma tekniken år 1997? Tja, under inspelningen styrdes bilen med en ratt som placerats strax bakom förarstolen.
4. Aston Martin DB10
Uppdrag: Spectre (2015).
I fartfyllda ”Spectre” fick vi se Daniel Craig i en rafflande biljakt på Roms gator och torg. Filmteamet lyckades få tillstånd att spärra av stora delar av den italienska huvudstaden nattetid och Bond körde något så unikt som en Aston Martin specialframtagen till filmen. DB10 tillverkades i blott tio exemplar och under huven arbetade en V8 på 430 hästkrafter. Skurken Hinx vrålåk var dock inte fy skam heller – eller vad sägs om en knallorange Jaguar C-X75 som byggts i fem exemplar?
3. Aston Martin V8 Vantage
Uppdrag: Iskallt uppdrag (1987), No Time To Die (2021).
”Iskallt uppdrag” hade världspremiär den 27 juni 1987 och det var första gången Timothy Dalton gav sig ut på hal is i sin Aston Martin V8 Vantage. Givetvis specialpreparerad av Q med raketdrift, utfällbara skidor och ett nytt laservapen som visar upp sina färdigheter mot en Lada 1500 i full polismundering. Den brittiska sportbilen gör dessutom storstilad comeback i ”No Time to Die”. Daniel Craig dammar nämligen av åttiotalsklassikern i sin allra sista Bondfilm som för övrigt är ett mästerverk av den svenske filmfotografen Linus Sandgren.
2. Lotus Esprit S1 ”Wet Nellie”
Uppdrag: Älskade Spion (1977).
Året var 1977 då Roger Moore körde rakt ut i havet med sin vattentäta Lotus Esprit. Vips förvandlades bilen till en ubåt med periskop, radar och torpeder i bakluckan. Under ytan drevs ”Wet Nellie” av fyra propellrar som i sin tur hämtade sin kraft från elmotorer vars batterier låg förslutna i vattentäta behållare. Efter inspelningen placerades Lotusen i ett New York-förråd med förbetald hyra i tio år. Men när kontraktet gick ut och ingen gjorde anspråk på förrådet så såldes innehållet obesett – för 100 dollar (875 kronor). Snacka om garagefynd!
1. Aston Martin DB5
Uppdrag: Goldfinger (1964), Åskbollen (1965), GoldenEye (1995), Tomorrow Never Dies (1997), Casino Royale (2006), Skyfall (2012), Spectre (2015), No Time to Die (2021).
Aston Martin DB5 har en alldeles egen plats i hjärtat hos alla Bondfantaster. Det var 1964 som Sean Connery först rattade mästerverket i ”Goldfinger” och hela världen häpnade över bilens vapenarsenal, uppfällbara skottskydd, roterande nummerplåtar samt en aldrig tidigare skådad passagerarstol för kortare flygturer. 2019 gick en av tre existerande originalbilar under klubban för sextio miljoner kronor och det stora intresset har gjort att Aston Martin nu bygger 25 kopior för 39 700 000 kronor styck. Alla är sedan länge slutsålda!
James Bond and CNP will return.