”Alla vill till himmelen men ingen vill dö” sjunger Timbuktu och det är så sant som det är sagt. Men nu har det dykt upp en snabb och elegant lösning på problemet. Nya Lexus LC 500 Convertible tar dig halvvägs till himlen med sin gudomliga sufflettlösning och på vägen svävar man fram som på moln. Bensinåttan i maskinrummet får dock be om miljösyndernas förlåtelse.
Det grönaste med dagens testbil är faktiskt färgen – motorn saknar allt vad elektrifiering heter och det är som att svära i kyrkan i dessa miljöorienterade tider. Men i Japan är siffran åtta helig och det beror i sin tur på att en liggande 8 är oändlighetens symbol. Häng med på en nästintill religiös upplevelse på hjul.
Omsorg om skapelsen
Dagens testbil har en alldeles egen identitet som inte följer något givet mönster. Linjeföringen är unik och har en förtrollande förmåga att väcka uppmärksamhet utan att vara vulgär. Lexus LC 500 Convertible är helt enkelt vacker från alla vinklar. Interiören andas lyx och flärd med exklusiva material som kolfiber och läder. Den annorlunda layouten i förarmiljön kräver en viss acklimatisering, men efter inte alltför många mil infinner sig en känsla av att vara ett med bilen. Tygsuffletten fälls upp respektive ner med en mekanik som bär vittnesmål om den välsignade ingenjörskonst som ligger bakom skapelseprocessen. Det finns även ett baksäte av symboliskt värde och om du undrar så rymmer bagaget 149 liter.
Be en stilla bön
Under huven på LC 500 Convertible arbetar en femliters bensinåtta som levererar 464 apostlahästar vid höga 7 100 varv och för att man inte ska missa motorkören så tar ljudet en omväg in i kupén. Den tiostegade automatlådan levererar kraften sömlöst till bakhjulen i alla lägen och man skulle kunna tro att det krävs övermänskliga egenskaper för att bemästra det här miraklet, men inte. Ända upp till maxfarten á 270 km/h beter sig bilen som en konfirmand i kyrkan och köregenskaperna imponerar från första stund. Medaljens baksida är en blandad förbrukning på 1,2 liter milen, ett koldioxidutsläpp på 275 gram/km och därmed en fordonsskatt på 23 780 kronor under de första tre åren. Låt oss därför gemensamt gå ner på knä och be en stilla bön om att bankkontot ska fyllas på med minst 1 271 500 kronor, vilket är priset för detta rullande hjulevangelium. Amen!
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB