(F l o r i d a – U S A) Japanska bilar är inte längre de mest problemfria i USA – i varje fall om vi ska tro på mäktiga J.D. Powers årliga ägarundersökning. Många bildirektörer satte morgonkaffet i vrångstrupen när den inhemska pickuptillverkaren RAM kammade hem förstaplatsen samtidigt som dyra premiumbilar från Audi och Volvo sågas jäms med fotknölarna. Den nya tekniken både hjälper och stjälper.
• • •
Ingen av biljättarna i Detroit har gjort sig kända för att bygga problemfria bilar i klass med Japan och Europa. Därför blir det feta rubriker i USA när RAM tar hem guldet och Dodge silvret i J.D. Powers senaste kundundersökning som genomförs med amerikanska nybilköpare efter 90 dagar. Nu talar man om ett ”historiskt tronskifte” i staterna.
• • •
Det genomsnittliga antalet problem per hundra bilar låg på höga 162 i årets undersökning och vinnaren RAM hade 128 följd av Dodge med 139. Men lika förvånande som vinnarna är faktiskt förlorarna! Näst sist hamnar Audi med 240 problem tätt följd av koncernpappan Volkswagen med 213. Allra sämst gick det för Chrysler med 251 problem och många undrar säkert hur det gick för blågula Volvo? Inget vidare med tanke på att de hamnade på plats 28 av 32.
• • •
Största orsaken till årets bottensiffror är bilarnas avancerade infotainmentsystem och krångliga mobiluppkopplingar. Detta för oss snyggt vidare till den globala bristen på mikroship eller halvledare, vilket drabbar alla ute i bilsvängen. Nu räknar man inte leveranstiden i veckor utan snarare månader – om man vågar lova något alls. En återförsäljare här i Florida pekar på sina nya modeller i utställningshallen och säger till mig ”titta gärna, men det är bara en modell jag kan leverera de närmaste månaderna”.
• • •
Många av världens bilfabriker står stilla eller går på sparlåga. Lyckas tillverkaren ändå få fram din nya bil så är det inte alls säkert att utrustningen är komplett. Många bilmärken har löst problemet kortsiktigt med att helt enkelt plocka bort digitala komponenter och nu varnar konsumentorganisationer för andrahandsvärdet på dessa bilar. Men det blir först om några år, för nu är läget det rakt motsatta…
• • •
Bristen på nya bilar har fått begagnatpriserna att skjuta i höjden och plötsligt är det brist på 2-3 år gamla bilar. I staterna är bilen mer än någon annanstans en statussymbol och för många ska det finnas en ny bil på garageuppfarten varje höst – annars börjar grannarna undra om affärerna går dåligt. Att långtidshyra en ny bil har blivit populärt och vips så är det även brist på hyrbilar. Det utnyttjar företagen genom att chockhöja dygnshyran och som turist är det mer ekonomiskt att köpa en 10-15 år gammal amerikanare för semesterveckorna.
• • •
Tänk dock på att låta bilen stå vid barrundan – för även om straffgränsen i majoriteten av delstaterna är höga 0,8 promille så hör inte alkohol och bilkörning ihop. Men eftersom USA är frihetens land så är det bara att göra en koll på nätet innan man sätter sig bakom ratten. Högsta domstolen har slagit fast att det är en medborgerlig rättighet att på förhand få veta datum, tid och plats för polisens nykterhetskontroller. Welcome to the land of freedom!
Carl-Ingemar Perstad,
CNP:s USA-korrespondent / © CNP AB