(M ü n c h e n – T y s k l a n d)
Bayerns huvudstad är världskänd för alla sina fester – Frühlingsfest, Tollwoodfest, Starkbierfest, Oktoberfest och nu en alldeles egen Autofest. Innvånarna här är riktiga festprissar och firar mer än gärna att man lyckats flytta en av världens mäktigaste bilsalonger från Frankfurt till München. IAA Mobilty bjöd på nytänkande fast i betydligt mindre skala. 400 000 kvadratmeter har nämligen bytts mot 200 000.
Äntligen. Det var ordet på allas läppar när Münchens bilsalong slog upp sina portar. Pandemin har slagit hårt mot arrangörerna och Internationale Automobil Ausstellung gjorde en komplett nystart i bayern. Men det blev en förvirrande tillställning med premiärbilar som fick trängas i rampljuset med alltifrån sparkcyklar till pariserhjul. Tyvärr valde många biltillverkare att stanna hemma, men det hindrade inte München från att bjuda på en nytänkande bilfest utan baksmälla för miljön.
Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB
Audi grandsphere
Audi presenterade en nackvridare vid namn grandsphere vars namn ska skrivas med liten bokstav. Den läckra prototypen mäter 535 centimeter och bjuder på lyx i överflöd. Det första man slås av är de felhängda bakdörrarna medan interiören för tankarna till en ombonad privatjet. Audi grandsphere är självkörande och i autonomläget försvinner såväl ratt som fotpedaler. Att det blir en minnesvärd färd garanteras av dubbla elmotorer på totalt 720 hästkrafter och ett batteripaket på 120 kWh. Därmed ska räckvidden hamna på hela 75 mil.
BMW i Vision Circular
München är hemmaplan för BMW och i Vision Circular skvallrar om hur bayrarnas produkter kan se ut år 2040. Vad sägs om en elbil som är tillverkad i 100 procent återvunna materiel och som är 100 procent återvinningsbar? Därmed är cirkeln sluten och det förtydligas av att hela konceptbilen har ett cirkulärt tema såväl utanpå som inuti. Uppskattar du däremot lack och läder så är det här ingen bil för dig. Lacken har nämligen ersatts av anodiserad aluminium och lädret av textilier. Vi snackar förnybart och återvunnet!
Cupra UrbanRebel Concept
Spanjorerna gjorde revolt under bilsalongen och budskapet var tydligt. Cupra ska lansera en elektrifierad prestandabil med start år 2025. Urban Rebel Concept har en minst sagt gigantisk bakvinge och designen gör verkligen uppror i busbilsklassen. Den rullande bråkstaken levererar upp till 435 hästkrafter och när rödljuset slår om till grönt så ska man klara noll till hundra på 3,2 sekunder. Nu återstår det bara att se hur mycket av rebellandan som kommer att förverkligas i den kommande produktionsbilen…
E-legend EL1
E-Legend visade upp en produktionsklar retrohyllning till åttiotalsikonen Audi Sport Quattro S1 – modellen som rönte stora framgångar i racingvärlden med bland annat Stig Blomqvist bakom ratten. Den tyska nykomlingen fixar det berömda hundrastrecket på 2,8 sekunder tack vare tre elmotorer på sammanlagt 816 hästkrafter och med fulladdade batterier tar man sig 43 mil på en laddning. E-Legend EL1 kommer att tillverkas i blott trettio exemplar och priset är spikat till 11,3 miljoner kronor.
Mercedes-AMG ONE
Att bygga en gatlegal formelracer visade sig vara lättare sagt än gjort och förseningarna har avlöst varandra. Men nu är det äntligen premiär för Mercedes-AMG One vars drivlina hämtats direkt från tyskarnas Formel 1-stall. Det innebär att 1200 hästkrafter expresslevereras från en bensinsexa på 1,6-liter i kombination med fyra elmotorer. Sprinten noll till tvåhundra fixas på under sex sekunder samtidigt som toppfarten överstiger 350 km/h. 275 exemplar ska tillverkas och prislappen landar på drygt 25 miljoner kronor.
Microlino 2,0
Kultkärran BMW Isetta har fått en elektrisk efterträdare och bakom mästerverket står schweiziska Microlino. Den tvåsitsiga mikrobilen mäter blott 252 centimeter på längden, har en tjänstevikt på 435 kilo och bjussar på fräcka kulörer. Vad sägs om Amsterdam Orange, Barcelona Brown, Gotham Black, London Grey, Milano Red, Paris Mint, Santorini White och Zürich Blue? Elmotorn på sexton hästkrafter har en toppfart på 90 km/h och batteriet fixar upp till 23 mil på en laddning. Undrar du över prislappen? Tja, runt 120 000 kronor.
Mobilize Bento
Mobilize är en ny mobilitetsaktör och i modellportföljen hittar vi Duo, Hippo samt Bento. Den senare är en tvåsitsig minitransportör med ett lastutrymme på en kubikmeter som är tänkt att användas i storstäder – allt för att underlätta framkomligheten och bidra till en renare miljö. Mobilize Bento är exempelvis tillverkad av 50 procent återvunna materiel och när billivet är till ända kan 95 procent återvinnas. Bakom fransosen gömmer sig Renault och tanken är att mikrobilarna enbart ska hyras eller användas i bildelningsprogram.
Renault 5 Prototype
Renault har plockat fram startkablarna och återupplivat en av sina mest ikoniska modeller. Just nu är namnet 5 Prototype men bli inte lurad – serieproduktionen är redan spikad till 2024. Det rör sig alltså om en rullande hyllning till den kultförklarade femman, mer känd som stålmusen. Tittar vi på formgivningen så är det omöjligt att missa ursprunget och utställningsbilen fick inte minst förbundskanslern Angela Merkel att dra på mungiporna under sitt besök. Under huven kommer elmotorer på antingen 108 eller 135 hästkrafter att erbjudas.
Smart Concept #1
Mercedes har sålt femtio procent av biltillverkaren Smart till kinesiska Geely – som inte minst äger Volvo Cars. Det gränsöverskridande samarbetet har resulterat i en eldriven suv för fyra som förväntas rulla i produktion redan 2023. Längden är 429 centimeter och insidan rymmer fyra smartingar som färdas i individuella fåtöljer. Utsidan är spejsad och inkluderar felhängda bakdörrar som öppnar hela kupén på vid gavel. Vad som döljer sig i maskinrummet är en välbevarad hemlighet, men vi kan avslöja att Volvo är inblandade bakom kulisserna.
Volkswagen ID. Life
Volkswagen visade upp ett nätt elbilskoncept på 409 centimeter som ska ta marknaden med storm. ID. Life kan närmast liknas vid en underhållningsmaskin för unga stadsbor och är utrustad med såväl videoprojektor som spelkonsol. Under den avskalade utsidan arbetar en elmotor på 234 hästkrafter som fixar noll till hundra på 6,9 sekunder och vars räckvidd är fyrtio mil på en laddning. Folkan, som även har vattentätt interiör samt avtagbart tygtak, ska lanseras 2025 och prislappen utlovas hamna runt 200 000 kronor.