Nu går äntligen ridån upp för “No Time to Die” och en ny Bondrulle skriver alltid historia, precis som agentens bilval. I den tjugofemte filmen kommer alla fans att få uppleva något alldeles extra från Aston Martin och vi säger bara – lägg modellnamnet Valhalla på minnet. Faktum är att under året lanseras ovanligt många hyperbilar och det är en Bondeffekt. Vårt hemliga uppdrag? Att presentera tio värstingar som gör hela bilvärlden skakad och rörd.
Aston Martin Valhalla Pris: 10 800 000:-
När ridån går upp för Bondfilmen ”No Time to Die” den trettionde september så får vi stifta bekantskap med nya Aston Martin Valhalla. Agent 007 har uppdaterat sitt garage med en tvådörrars hybridcoupé som är lika läcker som förförisk. Britten är ett rullande samarbete med Red Bull Advanced Technologies och vrålåket drivs av en mittmonterad V8:a som kamperar ihop med två elmotorer. Effekten ligger på 937 hästkrafter och tillgången är begränsad till 999 exemplar.
Bugatti Centodieci Pris: 97 500 000:-
Det sägs att kärleken har ett pris och faller du för nya Bugatti Centodieci kommer det att lämna ett gigantiskt hål i plånboken. Å andra sidan blir du ägare till ett rullande konstverk vars existens begränsas till tio exemplar. Låter det intressant? Sorry, samtliga är redan sålda! Namnet betyder etthundratio på italienska och anledningen är enkel – Bugatti grundades för 110 år sedan. Centodieci har begåvats med fransosernas W16-motor på 1600 hästkrafter. Noll till hundra rullar på 2,4 sekunder och toppfarten är begränsad till 385 km/h.
Drako GTE Pris: 13 750 000:-
Två amerikanska entreprenörer har slagit sina kloka huvuden ihop och resultatet är helt nya Drako GTE. Formgivningen är riktigt kaxig och det ovanliga i sammanhanget är att kupén rymmer en familj på fyra. Sedanen drivs med hjälp av fyra elmotorer på sammanlagt 1200 hästkrafter och därmed utlovas toppfarten överstiga 330 km/h samtidigt som batterierna kan lagra 90 kWh. Drako Motors har sin verksamhet i Silicon Valley och om allt går som planerat kommer tjugofem exemplar att tillverkas.
Ferrari SF90 Spider Pris: 6 250 000:-
I det här exklusiva sällskapet är Ferrari SF90 Spider rena fyndvaran – man får nämligen sexton exemplar jämfört med vad en enda Bugatti Centodieci kostar. SF90 Spider är en ståtlig laddhybrid som försetts med tre elmotorer på totalt 220 hästkrafter samt italienarnas berömda V8:a på 780, vilket resulterar i en totaleffekt på tusen stegrande hingstar. Därmed fixas noll till hundra på 2,5 sekunder samtidigt som toppfarten anges till 340. Att fälla aluminiumtaket tar däremot hela 14 sekunder och det kan göras i upp till 45 km/h.
Koenigsegg Jesko Lamborghini Countach LPI 800-4 Lotus Evija
Koenigsegg Jesko Pris: 39 900 000:-
Den vassaste hyperbilen som någonsin byggts i Ängelholm är döpt efter grundarens pappa och 125 exemplar ska tillverkas. Låter det svårsålt? Tja, det tog fem arbetsdagar att kränga samtliga Jesko och därmed drar man in fem miljarder kronor på kuppen. I maskinrummet arbetar en V12:a som med 98 oktan i tanken genererar 1280 hästkrafter men byter du till E85 så ökar siffran till hela 1600. Därmed ska Koenigsegg Jesko klara drömnoteringen 300 mph – det vill säga 483 km/h!
Lamborghini Countach LPI 800-4 Pris: 28 100 000:-
För 50 år sedan såg Lamborghini Countach dagens ljus och det firar italienarna genom att återuppliva modellnamnet. Designen, som inkluderar självklara saxdörrar, för tankarna till en svunnen tid samtidigt som mängder av nymodigheter döljer sig under den välskulpterade karossen. Nya Countach LPI 800-4 drivs av en V12:a tillsammans med ett mildhybridsystem på totalt 814 hästkrafter. Lambon kommer att tillverkas i 112 exemplar och samtliga är redan slutsålda.
Lotus Evija Pris: 24 500 000:-
Englands första helt eldrivna hyperbil heter Lotus Evija och formgivningen sticker verkligen ut från mängden – liksom drivlinan. Evija har nämligen inte en eller två elmotorer, utan fyra på totalt 2000 hästkrafter. Varje motor genererar alltså 500 hästar och driver var sitt hjul. Därmed är också prestandan något utöver det vanliga och färden från 0 till 300 km/h rullar på under nio sekunder samtidigt som toppfarten överstiger 320. Vid mer normal körning ska räckvidden ligga på 40 mil och tillgången är begränsad till 130 exemplar.
McLaren Elva Pininfarina Battista Rimac Nevera
McLaren Elva Pris: 18 500 000:-
McLaren Elva ska tillverkas i 399 exemplar och formgivningen är vass som ett rakblad. Varje karossveck har hamnat på exakt rätt ställe och modellen har fått sitt namn från de öppna sportbilarna som Bruce McLaren byggde på sextiotalet. Det rör sig alltså om en tvåsitsig nöjesmaskin som saknar det mesta i komfortväg. Alla fönster lyser med sin frånvaro liksom taket och ljudanläggningen. ”Brutal naturkraft på hjul” säger britterna och det stämmer. Eller vad sägs om en mittmonterad V8:a på 804 hästkrafter?
Pininfarina Battista Pris: 23 200 000:-
Pininfarinas första elektriska hyperbil har döpts till Battista och namnet kommer kanske inte helt otippat från grundaren: Battista Pininfarina. Den läckra italienskan är skapad för att spränga gränser och i elbilsstallet jobbar 1 900 hästkrafter. Dessa ser till att färden till hundra rullar på under två sekunder samtidigt som toppfarten begränsats till 350 km/h. Battista är en lågsniffande dröm vars drivlina byggs av Rimac. Batterierna á 120 kWh tar dig femtio mil på en laddning och upplagan är begränsad till 150 exemplar.
Rimac Nevera Pris: 25 900 000:-
Låter Rimac välbekant? Inte, då kan vi avslöja att det rör sig om en kroatisk biltillverkare som ägs till 24 procent av Porsche. Tyskarna tror onekligen på Nevera och kikar vi på designen så drar de gigantiska saxdörrarna blickarna till sig. Bilen kan närmast liknas vid en missil på hjul och när rödljuset slår om till grönt skjuter 1914 hästkrafter i väg dig till hundra på 1,97 sekunder och toppfarten är hela 412 km/h. Med en äggfabrik under gaspedalen hamnar räckvidden på 55 mil och totalt kommer 150 exemplar att byggas i Sveta Nedelja.
Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB