Under åren 1969 till 1995 satt mängder av svenskar bänkade framför tv-apparaterna för att titta på engelska ligamatcher i Tipsextra. Programmets stryktipsorakel var under lång tid den cigarrökande profilen Putte Kock och han blev känd för uttrycket ”gardera med kryss”. Nu gör Toyota en Putte Kock och garderar Yaris med Cross. Det är en stor liten hybridbil i det heta suvsegmentet med så gott som alla 13 rätt.
Toyota Yaris blev vald till Årets Bil 2021 och det säger en hel del om den lilla bilens kvaliteter. Nu höjer japanerna temperaturen kring modellnamnet ytterligare genom att lansera Yaris Cross med sjutton centimeters markfrigång. Längden har dessutom dragits ut med 24 centimeter och så erbjuds något så ovanligt i klassen som fyrhjulsdrift. Frågan är om den nya talangen gör ett skruvat högerskott rakt upp i krysset?
Pålitlig lagspelare
I grunden följer Cross samma vinnande spelstil som ”vanliga” Yaris men adderar ytterligare fördelar i form av utrymme och flexibilitet. Men låt oss börja med exteriören som är fräck utan att sticka ut alldeles för mycket. Detsamma gäller interiören som bjuder på en behaglig vistelse tack vare sköna framstolar och en niotums pekskärm med allehanda uppkopplade tjänster. För att man exempelvis inte ska dra på sig några onödiga straffar så ingår både trafikuppdateringar och fartkameravarningar. Även baksoffan lämpar sig utmärkt för vuxna – däremot gör sig mittsätet bäst som reservplats. Annars är testbilen en trygg och pålitlig lagkamrat som alltid levererar utan att försöka filma till sig frisparkar.
Bra kondition
Toyota Yaris Cross finns med framhjulsdrift men vi har extra dobbar i dojorna – alltså fyrhjulsdrift. Drivlinan med en bensinmatad trepip och en elmotor på sammanlagt 116 hästkrafter får därmed hjälp av en extra elmotor som driver bakaxeln vid behov. Därmed förvandlas kompaktsuven till en liten hejare både på och utanför planen. Sprinten noll till hundra går på 11,6 sekunder, vilket kanske inte är i klass med Ronaldos rusningar men med stöd av elmotorerna blir Yaris Cross ändå oväntat pigg. Lägg till detta en väl avvägd kost med el och bensin så kan man ta sig upp till 70 mil innan det är dags för påfyllning av energi. Känner du dig manad att gardera med kryss, förlåt, Cross? Tja, då börjar instegsversionen från 239 900 kronor och priset sträcker sig hela vägen upp till 319 900 för en komplett elitspelare. Naturligtvis med fyrhjulsdrift och metalliclack i skimrande guld.
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB