Volvo Cars kan plocka fram skumpan och fira. Bolaget gjorde nämligen en rekordvinst på 13 miljarder kronor under första halvåret 2021 och försäljningen ökade med 41 procent. Det innebär att man sålt 775 000 bilar de senaste tolv månaderna och en fjärdedel av dessa är laddbara. Men stora förändringar väntar runt fabriksknuten i Torslanda och nu börjar resan mot att enbart sälja elbilar år 2030 – men mörka orosmoln börjar torna upp sig.
• • •
Det började med coronaviruset och mitt i allt elände drabbades världens största halvledarfabrik i Japan av en förödande brand. Därför skriker hela bilvärlden efter så kallade microchip och efterfrågan gör i sin tur att priserna skenar. Inte minst Volvo har tvingats stoppa produktionen ett antal veckor under året och experterna säger att bristen kommer att hålla i sig under hela 2022, vilket inte bådar gott. Bara i år räknar branschen med att stoppen kommer resultera i ett tapp på runt sju miljoner bilar.
• • •
Under många år när vi pratade om ”the big three” så syftade vi på General Motors, Ford och Chrysler. De två förstnämnda är fortfarande kvar i Detroit – men vad hände egentligen med Chrysler? Efter stora ekonomiska problem och ”affären med italienskan” som USA-pressen beskriver sammanslagningen med Fiat är det dags att lära sig ett nytt koncernnamn…
Stellantis med klang av rymd, galaxer och stjärnor är resultatet av en fusion mellan FCA- och PSA-gruppen. Alltså en jättekoncern med 14 varumärken i bagaget. Vill du imponera vid frukostbordet är det bara att börja memorera: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram och Vauxhall. Amerikanskt, italienskt, brittiskt, franskt och tyskt – allt under ett och samma tak. Snacka om kulturkrock!
• • •
Diskussionens vågor gick också höga när det var dags att besluta om placeringen av Stellantis huvudkontor. Detroit ansågs länge som den givna placeringen medan fransmännen menade att Paris låg bäst till. Till slut blev det en kompromiss och huvudkontoret ligger nu i ett land som inte har några bilar alls med i leken, nämligen holländska Amsterdam! Allt har dessutom börjat utomordentligt bra och första halvåret redovisade Stellantis en vinst på 59 miljarder kronor.
Amerikanska Rivian är en uppstickare som vill bygga elbilar i Europa och det är logiskt med tanke på att kunderna finns här. Ford har redan pumpat in närmare fem miljarder kronor i bolaget och just nu skissar man på en ny fabrik i engelska Bristol. Man skulle kunna säga att Rivian växt i raketfart – för det finns även en koppling till Jeff Bezos och hans rymdimperium Blue Origin.
• • •
Amazonmiljardären har investerat närmare tio miljarder kronor i elbilstillverkaren och när Jeff Bezos lyfte med sin raket New Shepard den 20 juli så fick Rivian en stjärnroll. För gissa vilket bilmärke som transporterade astronauterna till uppskjutningsrampen?
Carl-Ingemar Perstad,
CNP:s USA-korrespondent / © CNP AB