Mercedes instegsmodell GLA är något av en ledstjärna. Minstingen har tuffat till sig ordentligt och kan till karaktären närmast beskrivas som en Jack Russel terrier. Med andra ord – en stor bil i ett litet format. Modellen bygger inte helt otippat på A-klass och är ett rullande bevis på att suv-trenden håller i sig. Frågan är om Mercedes GLA är människans bästa vän eller om suven får åka hem med svansen mellan benen?
GLA, GLB, GLC, GLE, GLS, G-klass, EQA, EQB och EQC. Det är modellerna i Mercedes gigantiska suvfamilj och trots att minstingen blivit kortare så bjuder nya GLA på flexiblare utrymmen. Det beror i sin tur på att suven växt med 10 centimeter på höjden och att baksätet fått sig en rejäl skjutmån. Vi har testat den förväntade storsäljaren 200 d 4MATIC som bjuder på en lagom mix av goda köregenskaper och prestanda.
Skjutbart är bra
Den finslipade designen har gett den andra generationen mer attityd – inte minst om man väljer till AMG Line som känns igen med sin diamantgrill och en bakre diffusor med luftkanaler. Även förarmiljön har fått sig en rejäl uppryckning och upplevs faktiskt bäst på kvällen då panelerna lyser upp som strippen i Las Vegas. Allt är digitalt och den största mediaskärmen är på 10,25 tum. Vi sitter riktigt bra i framsätena men det som imponerar mest är ändå komforten i baksätet. Det är nämligen skjutbart hela 14 centimeter och därmed kan man välja om man vill prioritera benutrymme eller bagage. Kikar vi på säkerheten så har flera funktioner adderats som ett bättre körhjälpssystem samt en dödavinkelassistent som även varnar om något närmar sig bakifrån när en dörr öppnas.
Driver på alla fyra
Nya GLA finns med såväl framhjulsdrift som tyskarnas beprövade fyrhjulsdrift 4MATIC. Undrar du över priserna? Inroparen börjar från 330 900 kronor för GLA 180 och sträcker sig hela vägen upp till 638 900 för AMG-värstingen. Vi tar oss dock an den förväntade storsäljaren och det innebär en tvåliters dieselfyra på 150 hästkrafter som kan bli din för 375 900 kronor. Mycket pengar, men å andra sidan inkluderas en underbar åttaväxlad dubbelkopplingslåda tillika fyrhjulsdrift. Sprinten till hundra rullar på 8,9 sekunder samtidigt som suven toppar 205 km/h. Det är ingen extrem prestanda, ändå känns nya Mercedes GLA betydligt sportigare än gamlingen. Lite som skillnaden mellan en Bulldog och en Jack Russel…
Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB