För 75 år sedan tog andra världskriget slut och behovet av en prisvärd folkbil var stor. Volkswagen svarade med att massproducera Typ 1 som snabbt slog igenom under smeknamnet ”Bubblan”. Nu finns en ökad oro för att vår planets resurser börjar ta slut och behovet av en elbil för folket är stor. Volkswagens svar den här gången är nya ID.3 och vi har provkört framtidens folkvagn – som även bjuder på en hälsning från förr.
Volkswagen ID.3 markerar starten för en gigantisk satsning på elbilar. Planen är att i en strid ström lansera upp till 75 nya eldrivna modeller fram till och med 2029. Undrar du över namnet? Tja, det symboliserar att tyskarna skriver det tredje kapitlet i sin gedigna historiebok där första avhandlade Bubblan och andra Golf. Nu är det upp till bevis för nya ID.3.
Förvaltar arvet
Ska man rulla hem som folkbil hos den breda massan så är det viktigt att vara en snäll kamrat på såväl ut- som insidan. Det har Volkswagen tagit fasta på och ID.3 lockar med ett snyggt yttre där den aerodynamiska ”kepsen” över bagageluckan sticker ut mest. Tack vare snillen som Isaac Newton och Albert Einstein så vet vi att ett lågt luftmotstånd ger längre räckvidd. Volkswagen har bland annat valt bort möjligheten att ha takrails och därmed takbox. Därför är det tur att kupéutrymmet skämmer bort oss. Faktum är att ID.3 har yttermått som en Golf men innerutrymmen som hos en Passat. Hur det är möjligt? Tja, har man bara läst första kapitlet om original-Bubblan så vet man att en bakmonterad motor i kombination med bakhjulsdrift sparar på utrymmet och nya ID.3 förvaltar det arvet.
Ingen elbilsbubbla
På tal om elmotorn så är effekten 204 hästkrafter medan batteripaket är på 58 kilowattimmar. Räckvidden anges till 42 mil och med tyskarnas ID. Charger på 11 kW (trefas) så kan man ladda från tomt till åttio procent på sex timmar. Priset för laddboxen är 5 499 kronor medan grundpriset för själva elbilen börjar från 437 900 exklusive 70 000 i klimatbonus. Det innebär att en ID.3 Life kan bli din för 367 900 kronor och då är allt analogt kastat överbord. Interiören består nämligen enbart av digitala skärmar och de fysiska knapparna är lätträknade. Hur det är med köregenskaperna? Den bakhjulsdrivna elfolkan är riktigt underhållande och färden till hundra rullar på goda 7,3 sekunder medan toppfarten är begränsad till 160 km/h. Framtidens folkvagn är ingen elbilsbubbla utan starten på ett helt nytt kapitel i mobilitetshistorien.
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB