Det finns ett universitet där alla som tar examen blir tvättäkta Lexusar. Rektorn har dock fått kritik för att ha tillåtit lite surr i klasserna – men på senare tid har det varit någorlunda tyst hos hybriderna. Men efter en stund har det ändå hörts ett lågmält sorl från dess fossilmotorer. Nu har rektorn utexaminerat sin första elbilskull och äntligen är det tyst i en av klasserna. Vi har provkört nya Lexus UX 300e.
Vår testbil i himmelsblått är faktiskt mycket mer än Lexus första elbil. Det är nämligen hela Toyota-koncernens första helt elektriska bil i Europa, vilket är i grevens tid och just tiden är något man tänk extra på. Lexus garanterar nämligen att litiumjonbatteriet på 54,3 kWh ska hålla i 10 år eller upp till 100 000 mil.
Tala om ”baktanke”
I pressmaterialet betonar man mer än någonsin att elbilen har konstruerats med den japanska värdegrunden som utgångspunkt. I verkligheten betyder det samma sofistikerade materialval och komfortnivå som i syskonbilen (tillika hybriden) Lexus UX 250h. Nu har alltså samma grundbil elektrifierats och i rena pengar snackar vi om en höjning med 170 200. Lanseringspriset för nya UX 300e Comfort börjar från 529 900 kronor och då får man stå ut med frusna stjärtar under kalla vintermorgnar. Det finns nämligen ingen stolsvärme vare sig fram eller bak och tänk inte ens tanken på eluppvärmd ratt. Lösningen är att slå till på antingen en Premium eller Luxury. Å andra sidan höjs också priset till 579 900 respektive 629 900.
Laddat ämne
Låt ossdå äntligen fördjupa oss i tekniken där själva huvudingrediensen är batteriet på 54,3 kWh. Räckvidden ska ligga på runt trettio mil innan det är dags att ladda och väl då upptäcker man nästa överraskning. Lexus har satsat på den japanska Chademo-standarden vars snabbladdning maxar 50 kW. För dig som inte är insatt i det ”laddade” ämnet så kan exempelvis Tesla Model 3 snabbladdas med upp till 250 kW och resten förstår du själv… Exakt, batterierna tar längre tid att ladda! Att köra nykomlingen är busenkelt och känns som ”a walk in the park”. Elmotorn levererar 204 hästkrafter, accelererar till 100 km/h på 7,5 sekunder och toppar 160 km/h. Det är bara att buga sig för rektorn (tillika utvecklingschefen) Takashi Watanabe som äntligen fått helt tyst på klassens hybridsurr – på tiden kan man tycka.
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB