När prins Carl Philip tar på sig hjälmen och tävlar i Porsche Carrera Cup Scandinavia så är han inte den förste svenske motorprinsen. I sin älskade Bugatti Type 35B sopade prins Bertil banan med konkurrenterna nere på kontinenten redan på trettiotalet och för att slippa uppmärksamhet tävlade han under namnet Monsieur Adrian. Men hans far tillika dåvarande kungen, Gustaf VI Adolf, satte stopp för karriären.
• • •
Motorsport ansågs alltför farligt för prins Bertil som var ”förste reserv” till kungatronen. Däremot släppte han aldrig sitt motorintresse och när jag träffade prins Bertil på Ring Knutstorp 1986 pekade han stolt på tävlingsoverallens Bugattimärke. Hjälmen var däremot utbytt mot en svart basker och prinsessan Lilian var dagen till ära co-driver. Prinsen visade mig runt bland bilarna i depån och berättade gamla minnen.
När vi kom fram till en Bugatti Type 35B som var identisk med prinsens egen tävlingsbil log han stort och berättade hur svårkörd den var med sina smala däck – speciellt i hög fart. Innan prinsen och prinsessan tog plats för en runda på Ring Knutstorp var det dags för mopedrally. Den långe prinsen kryper ihop för att minimera luftmotståndet och körde om landshövdingar och andra höjdare till publikens stora jubel.
• • •
Sedan tror ni kanske att limousiner och säkerhetsvakter stod uppradade för en säker transport hem till slottet? Nej, inte alls. Det var inte en livvakt i sikte när Bertil och Lilian körde hem på tu man hand i en silverfärgad Saab 900 vars motor påstods ha begåvats med en specialturbo med högre laddtryck, enbart för prinsen.
• • •
Annars var favoritbilen en ytterst ovanlig Aston Martin DB2 från 1952. Men han hade också många andra sällsynta rariteter i garaget och prins Bertil tog gärna chansen att pröva något nytt. När exempelvis Philipsons i Stockholm visade upp första Måsvinge-Mercedesen 1954 så var prinsen på plats redan under första pressdagen och trängdes tillsammans med landets motorjournalister.
• • •
Kung Carl Gustaf gör heller ingen hemlighet av sitt bilintresse. Även om hovet flera gånger upprepat att medlemmarna i kungafamiljen kör miljöriktiga hybrider så lyser motorintresset igenom. Kungens personliga ögonsten är en AC Cobra från 1966 och senaste inköpet är en turkosfärgad BMW M8 Competition Gran Coupé med 635 hästar under huven.
Kungen bakom ratten Prins Carl-Philip för kungahusets motorsportstradition vidare
Kungahusets genuina motorintresse är vida känt och den 21 augusti är det dags för Carl XVI Gustafs eget rally på Öland – Svenska Kungsrallyt. Arrangemanget firar tjugofemårsjubileum och som konferencier på torget i Borgholm får ni möta min kollega Johannes Gardelöf. Undrar du vilken bil konungen dyker upp med i år? Tja, förmodligen sin Volvo PV60 från 1946 som alltså är årsbarn med huvudpersonen. För Sverige – i bilen!
Carl-Ingemar Perstad, CNP:s USA-korrespondent / © CNP AB