Hyundais namngivare skolkade aldrig från sina geografilektioner och snart lanseras Bayon som döpts efter en stad i sydvästra Frankrike. Kona har däremot hämtat sitt namn från ett distrikt på Hawaii samtidigt som Santa Fe är huvudstad i den amerikanska delstaten New Mexico. Hur det ligger till med dagens testbil Tucson? Jodå, även det är en stad i stekheta Arizona och vi har provkört den efterlängtade laddhybriden. Frågan är om räckvidden sätter Hyundai på kartan?
Tanken med en laddhybrid är att man ska klara av vardagens bestyr på elektricitet samtidigt som man ska kunna ta bilen på semestertrippen utan att drabbas av räckviddsångest. Problemet är bara att många tillverkare lovar vitt och brett. Därför blir vi positivt överraskade när Tucson Plug-in Hybrid lyckas pricka in sina utlovade 6,2 mil.
Öga för detaljer
Hyundais designavdelning har tagit ut svängarna ordentligt och formgivningen känns som en smärre revolution. Den maffiga grillen med integrerade lysen i kombination med alla snitsiga detaljer ger Tucson närmast full pott i kategorin design. Om du trots allt inte håller med oss så har koreanen glädjande nog även andra kvalifikationer. Redan i grundutförandet ”Essential” är alla säkerhets- och körhjälpssystem standard och kärran bjuder även på ordentligt med benutrymme, vilket är en svag punkt hos många konkurrenter. På mittkonsolen trånar en 10,25-tum stor infotainmentskärm med snygg grafik och med tanke på bilens minimala bakåtsikt så tackar vi lite extra för den praktiska backkameran. Det gäller att ha ett öga för detaljer om man ska uppnå perfektion.
Koll på begreppen
I maskinrummet arbetar en bensinfyra på 180 hästkrafter tillsammans med en elmotor på 91, vilket ger en systemeffekt på 265 hästar. Med fulladdat batteri på 13,8 kWh ska man ta sig 6,2 mil på en laddning – men det gäller att vara försiktig med högerfoten. För att inte påverka räckvidden negativt så är både accelerationen till hundra (8,6 sekunder) samt toppfarten (190 km/h) lägre än hos ”vanliga” Tucson Hybrid. Den går alltså inte att ladda likt Tucson Plug-in Hybrid vars svenska benämning är laddhybrid. Den senare kan bli din från 414 900 kronor och med en klimatbonus på 44 819 så sjunker prislappen till 370 081. Det är billigare än för majoriteten av konkurrenterna så klassens nya pluggis har riktigt bra förutsättningar att sätta Hyundai på laddkartan.
Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB