Kraftwerk är närmast en institution inom tysk popmusik och bandet lyckades trollbinda en hel värld med sina elektrifierade toner. 1974 släpptes låten Autobahn och under 23 minuter fick vi uppleva ljudet av framtiden. Nu dyker ett nytt kraftverk upp i form av Audi RS e-tron GT och gissa vart tyskarna hämtat inspirationen till elbilens virtuella motorljud? Just det, Kraftwerk. Vi har provkört autobahnloket.
Låt oss redan här slå fast två saker. För det första, Audi RS e-tron GT är en superelbil för dig som har extremt goda relationer med banken med tanke på att priset är 1 573 000 kronor exklusive 70 000 spänn i klimatbonus. För det andra så är det här egentligen en förklädd Porsche Taycan Turbo och tillsammans visar dom vart elskåpet ska stå.
Perfekta blandningen
Vi börjar med formgivningen som är rent ut sagt magnifik. Tysken är extremt låg, kaxigt bred och har en lång hjulbas precis som anstår en tvättäkta Gran Turismo med fyra dörrar. Ändå är Audi RS e-tron GT ingen bil man bara kastar sig in i – utan man snarare slingrar sig in genom dörrhålet och klär på sig bilen som en tajt racingoverall. Väl på plats i de skålade framstolarna sitter man som klistrad och kroppen gör sig redo för ett äventyr i det högre fartregistret. Att baksätet rymmer fullvuxna är däremot en sanning med modifikation även om allt är möjligt bara viljan finns. Förarmiljön är spännande och består av en perfekt blandning mellan framtid och nutid. Alla skärmar är digitala samtidigt som exempelvis klimatanläggningen har fått behålla sina fysiska knappar.
Elektrisk milslukare
Nya RS e-tron GT är en nöjesmaskin utav Guds nåde och detta tack vare dubbla elmotorer på totalt 598 hästkrafter. Under några sekunder finns dock tillgång till ett overboostläge som höjer antalet till 646 och därmed når vi hundra km/h på blott 3,3 sekunder. Kör du sansat så räcker batterierna á 93,4 kWh till 47 mils körning, men ska du testa toppfarten ryker milen snabbt. Bakom ratten blir man överbevisad att den enda sanna glädjen är körglädjen och mungiporna hamnar uppe vid öronen. Dessa får i sin tur njuta av ett virtuellt motorljud vars toner sprids med fyra högtalare. EU har nämligen beslutat att alla nytillverkade elbilar måste ge ifrån sig ett ljud och Audins soundtrack är inspirerat av Kraftwerk. Ljudet av framtiden är fortfarande beroendeframkallande.
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB