9 cabbar som inleder dig i frestelse

Varje sommar är det tusentals spekulanter som svär biltypen trohet. I nöd och lust. I regn och solsken. I med- och motvind. Att älska och ära, förlåt, köra. Att susa fram med himlen som tak är nästintill en religiös upplevelse och just vigseltemat är inte på måfå. Ägarna av dessa solskenshistorier är nämligen extremt trogna och lever efter mottot ”en gång cabriolet alltid cabriolet”. Här är tio öppna köp som inleder dig i frestelse, men vars snillrika taklösningar frälser dig från vädergudarnas ondo.

Pris: 424 200:- 
Mini Cabrio John Cooper Works

Mini Cabrio vädrar morgonluft och det är förmodligen många som vill köra nercabbat efter att ha upplevt specialaren John Cooper Works. Den retrodesignade småbilen kombinerar engelskt hantverk med tysk ingenjörskonst. Tja, ingen har väl missat att det är BMW som äger varumärket sedan 1994. Den elmanövrerade tygsuffletten gör sitt arbete på arton sekunder och om du vill ha en riktig nackvridare så rekommenderar vi färgen Zesty Yellow.  Under huven arbetar en bensinfyra på 231 hästkrafter som accelererar till hundra på 6,6 sekunder.   

Pris: 516 000:- 
Ford Mustang GT Convertible V8

Ford Mustang GT Convertible är en amerikansk ponny som bjuder på läckra linjer och många hästar i stallet. När man tar plats bakom ratten så börjar genast startknappen att pulsera i rött med trettio slag i minuten, vilket är samma rytm som hos en vilande häst. Ett tryck senare så vaknar V8:ans 450 vildhästar till liv och dessa kamperar ihop med en sexväxlad manuell låda. När rödljuset slår om till grönt fixas hundrastrecket på 4,8 sekunder och givetvis är tygsuffletten elektriskt – men däremot är låsmekanismen manuell.    

19C0926_038

Pris: 625 900:- 
Mercedes E 300 Cabriolet 

Det råder spridda skurar om hur den perfekta cabben ska se ut och Mercedes hävdar bestämt att taklösa E-klass har vad som krävs. Tysken erbjuder plats för fyra och skulle vädergudarna inte vara på din sida så tar det tjugo sekunder att fälla upp tygsuffletten. Bensinfyran på 258 hästkrafter är en relativt pigg historia och samarbetar med en underbar nioväxlad automatlåda. Utrymmena är helt godkända och bagaget sväljer 385 liter med taket uppfällt. Cabbar du däremot ner så ryker 75 liter på kuppen.  

Pris: 771 000:- 
BMW M440i xDrive Cabriolet

Listans färskaste cabriolet heter BMW M440i xDrive och är en taklös bayrare med ett minst sagt uttrycksfullt designspråk. Förutom den annorlunda lanseringsfärgen vid namn Sanremo Green Metallic bjuder cabben på en rejält överdimensionerad jättegrill – eller njurar som det kallas hos BMW. Den största nyheten är annars att den forna generationens plåttak är utbytt mot en tygsufflett vars arbetsinsats tar arton sekunder. Under huven arbetar en sexcylindrig bensinmotor på 374 hästkrafter. 

Audi S5 Cabriolet TFSI

Pris: 790 300:- 
Audi S5 Cabriolet TFSI

Audi S5 Cabriolet är en sportig och körglad cabriolet med plats för fyra. Tygsuffletten öppnas upp på femton sekunder och vips uppenbarar sig en snygg interiör i magmarött. När den rullande vulkanen får utbrott så går det undan tack vare en bensinsexa på 354 hästkrafter som ser till att sprinten noll till hundra fixas på 4,9 sekunder. Bagaget är många gånger en svag punkt hos öppna bilar eftersom suffletten stjäl utrymme. Audi har dock lyckats trolla fram 310 liter, vilket ökar med sextio liter när toppen åker upp.

Pris: 1 271 500:- 
Lexus LC 500 Convertible

Det är onekligen svårt att inte förföras av nya Lexus LC 500 Convertible. Den läckra cabben bjussar på djärva linjer och designen får oss inte helt otippat att tänka på supersportbilen LFA. Tygsuffletten tar femton sekunder att fälla och viks ihop i fyra sektioner som sedan dimper ner bakom baksätespassagerarna utan att inkräkta på bagageutrymmet. I maskinrummet huserar en V8:a på 477 hästkrafter som ser till att sprinten noll till hundra fixas på 4,7 sekunder samtidigt som fartvinden kan rufsa om håret i 270 km/h.

Pris: 2 458 000:-
Bentley Continental GT V8 Convertible

Bentley Continental GT V8 Convertible är en elegant cabriolet för fyra som bjuder på exklusiva materialval. Vill man njuta av fågelkvitter och ha den ljumma fartvinden smekandes i ansiktet så tar det nitton sekunder att fälla tygsuffletten, vilket går att göra i farter upp till 50 km/h. Den skönsjungande V8:an på 542 hästkrafter arbetar ihop med en åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Med plattan i den berömda mattan passeras hundrastrecket på fyra sekunder samtidigt som toppfarten landar på 318 km/h.

Pris: 2 525 000:- 
Porsche 911 Turbo S Cabriolet

Det här är ett riktigt krutpaket som bjuder på gott om ruffs i kalufsen. Under bakluckan arbetar nämligen en boxersexa med dubbelturbo på 650 hästkrafter som fixar noll till hundra på kvicka 2,8 sekunder och toppar 330 km/h. Men tänk inte ens tanken på att ta din nyinköpta supercabriolet när det ska storhandlas – det finns inget vidare bagageutrymme och det är av förståeliga skäl inte heller prioriterat. Om du ändå undrar så sväljer den frontmonterade skuffen 132 liter och tygsufflettens elmotorer gör arbetet på tolv sekunder.

Pris: 3 675 000:-
Ferrari F8 Spider

Listans dyraste cabriolet rullar kanske inte helt otippat ut från fabriksportarna i italienska Maranello. Ferrari F8 Spider är ett ståtligt fullblod som har varje kurva på rätt ställe och är dessutom ensam i gänget med sin fällbara hardtop vars uppträdande tar fjorton sekunder – i farter upp till 45 km/h. Vips känns fällningen som en evighet i jämförelse med kraftresurserna. V8:an levererar 720 hästkrafter och därmed kan man torka håret rekordsnabbt. Hundrastrecket fixas på 2,9 sekunder samtidigt som toppfarten är 349.

Text & foto: Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / CNP AB