(V i s b y – G o t l a n d)
Sagan om ringen är världens mest kända fantasyroman och BMW M3 är en framgångssaga som saknar motstycke i bilvärlden. I båda fallen bjuds vi på en äventyrlig kamp mellan gott och ont – därför tar vi det säkra före det osäkra och genomför vår bilrecension på Gotland Ring. I ett gammalt kalkstensbrott tre mil norr om Visby ligger nämligen en racerbana som bjuder upp till dans på 7 375 meter av den slätaste asfalten man kan uppbringa.
Det var en gång en legendarisk prestandabil… Med dessa bevingade ord skulle vi kunna inleda testkörningen av nya BMW M3 som dessutom firar 35-årsjubileum i år. Det var 1986 som den dyrkade bayraren såg dagens ljus och alla generationer har allt sedan dess hyllats för sin unika förmåga att kombinera praktisk nytta med rå prestanda.
Ess i rockärmen
Det som utvändigt avslöjar nya BMW M3 är framför allt grillen med sina jättelika njurar och inte minst den speciella lanseringsfärgen – metallicgrön á 10 400 kronor extra. Interiört hittar vi kramgoa sportstolar som håller kroppen i ett järngrepp och ryggstödens M3-emblem har begåvats med inbyggd belysning. Även baksätet imponerar samtidigt som bagaget rymmer hela 480 liter och just det här är prestandabilens adelsmärke. Alla inskränkningar som andra ägare av vrålåk tvingas göra faller nämligen bort och därmed har alla körglada förare ett ess i rockärmen när det är dags att diskutera bilköpet i familjerådet. Allt låter ju så himla bra tills kostnaderna börjar diskuteras och eftersom vi testar M3 Competition Sedan så börjar grundpriset från 906 000 kronor. Lägg till detta en malusskatt på 17 576 kronor under de första tre åren.
Barnförbjuden
Säga vad man vill om alla för- och nackdelar med M3 Competition men det är längs de svepande kurvorna på Gotland Ring som sagan blir till verklighet. Här får vi träffa den raka bensinsexan på 510 hästkrafter vars åttaväxlade dubbelkopplingslåda skyfflar kraften vidare till baksulorna. Flykten över den släta asfalten görs med imponerande kontroll och färden till hundra km/h rullar på 3,9 sekunder samtidigt som toppfarten är antingen 250 eller 290. Det senare beror nämligen på om du köper till M Driver-paketet för ytterligare 27 600 spänn eller inte. I grunden är det en simpel mjukvaru-uppdatering och man betalar främst för den inkluderande träningsdagen på racerbana. Då får man bekanta sig med den barnförbjudna tillika lite undangömda funktionen ”Drift Analyzer” som hjälper till att jaga bästa varvtid och driftingvinkel. Snipp, snapp, snut så var däcken helt slut!
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB
Foto: CNP AB