”Ge mig 4 minuter och 20 ampere ska ni se att jag är inom kort populär” sjöng syskonen Åhman från Dingtuna och gjorde succé i Hylands Hörna 1967. Skodas nya elbil Enyaq behöver däremot 7,3 timmar och 16 ampere för att få full kräm i batterierna med bilens inbyggda trefasladdare. Vi har provkört och konstaterar att det även finns goda möjligheter för Enyaq att inom kort bli populär.
Skoda fortsätter att med relativt små men betydelsefulla medel hävda sin egen särprägel i den stora Volkswagen-familjen. Märkets första rena elbil Enyaq är ett lysande exempel på detta – inte minst om man väljer tillvalet ”crystal face” som får hela grillen att skimra tack vare 130 led-lampor. I grund och botten är nytillskottet en Volkswagen ID.4 fast med en egen karaktär som ger succévibbar.
Simply Clever
I det digra pressmaterialet framstår Skodas första elbil närmast som världens åttonde underverk. Men det mesta hos nykomlingen i form av teknik, elektronik och utrustning finns även hos konkurrenterna. För att förstå varför vi ändå segertippar Enyaq måste vi gå in på de små detaljerna som Skoda alltid varit bra på att framhäva. Förutom en design som såväl exteriört som interiört harmoniserar med varandra så visas en alldeles särskild omtanke för hela familjen. Till och med för hunden som kan få ett eget skyddsnät i det generösa bagageutrymmet på 585 liter. Paraplyet i framdörren finns kvar, likaså den inbyggda tratten till påfyllningen av spolarvätska samt isskrapan som av stöldrisk flyttats till bagageluckan. Nu har dessa attiraljer fått sällskap av en lika enkel som genialisk kabelrengörare för laddsladden.
Populär körpartner
Skoda Enyaq har hämtat sitt namn från irländskans ”enya” som betyder livskälla och instegsmodellen kan bli din från 453 900 kronor exklusive 70 000 i klimatbonus. För pengarna får man en bakmonterad elmotor på 180 hästkrafter som levererar sin kraft till bakhjulen. Batteriet är på 62 kWh och räckvidden 41 mil. Vår testbil kostar däremot ytterligare 99 800 kronor och det beror i sin tur på att batteriet uppgraderats till 82 kWh och motorn levererar 204 hästkrafter. Men det är knappast någon elraket vi snackar om utan toppfarten nås vid 160 km/h – däremot får man en möjlig räckvidd på hela 53 mil och färden har aldrig rullat bekvämare i en Skoda. För mamma och pappa Åhman inklusive deras tre skönsjungande barn framstår dock Enyaq som en närmast perfekt och populär körpartner.
Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB
Foto: CNP AB