( L o s A n g e l e s – U S A )
Sällan har väl en avåkning skapat sådana rubriker som när Tiger Woods körde av vägen i Los Angeles och hans Genesis GV80 voltade nerför en slänt. Golfspelarens olycka blev en ögonöppnare för amerikanarna och nu demonstrerar tv-reportrar säkerhet på bästa sändningstid. Bilförsäljare berättar om hur kunderna börjat intresseras sig mer för antalet krockkuddar än mängden mugghållare och det är stort.
Volvo hör till de märken som alltid haft säkerheten överst på prioriteringslistan och lyfts nu fram som ett rullande föredöme i USA. Biltillverkaren gjorde nämligen ett antal ”hole-in-one” när IIHS (den amerikanska motsvarigheten till Trafikverket) presenterade årets säkraste bilar nästan kusligt vältajmat – nämligen dagen efter Tiger Woods olycka. Volvo XC40, S60, V60, XC60 respektive XC90 belönades alla med toppbetyget ”IIHS Top Safety Pick Plus” och det är en bedrift som ingen annan lyckats med.
De amerikanska postbilarna är en annan viktig del i vardagen och har sett lika trista ut i årtionden. För många är brevbäraren den enda dagliga kontakten med omvärlden och man växlar gärna några ord vid postlådan. Det är av brevbäraren man får höra senaste skvallret och vid jul får även han eller hon ett julkort – med en dollarsedel instoppad i kuvertet.
Postbilen skiljer sig från det mesta på fyra hjul. Med ratten till höger och passagerarstolen utbytt mot postboxar så behöver föraren bara sticka ut armen för att nå brevlådan. Den klassiska amerikanska postbilen har sett likadan ut sedan åttiotalet och tillverkats av Grumman. Enda kylan under stekheta sommardagar är en liten fläkt överst på instrumentbrädan, men nu har de gamla trotjänarna passerat sitt bäst-före-datum.
Under de närmaste tio åren ska därför upp till 165 000 nya postbilar med luftkonditionering levereras av Oshkosh Defense. Det är samma tillverkare som bygger USA:s mest avancerade militärfordon och kontraktet är värt hisnande sex miljarder dollar. I första skedet kommer en hybriddrivlina att arbeta under huven, men på sikt ska alla rulla på 100 procent el. USPS eller United States Postal Service använder sig av 230 000 bilar varje dag varav 190 000 är postbilar.
Vi avslutar med en historia från Kalifornien vars motorvägar har ett egensinnigt nät av kollektivfiler som bara får användas om man är minst två i bilen. Att köra i snabbfilen utan passagerare innebär rejäla böter och just därför har trafikanternas uppfinningsrikedom inga gränser.
En polispatrull reagerade på att framsätespassageraren på en Ford Tacoma verkade okontaktbar. Man stoppade bilen och konstaplarna fick sig ett gott skratt. Föraren hade nämligen införskaffat sig en kopia av sig själv i skala 1:1 och dockan var så verklighetstrogen att poliserna trodde det rörde sig om tvillingar. Men föraren berättade med stolthet i rösten att han lurat ordningsmakten i över ett år och fick saftiga böter. Att polisen stoppar bilar med dockor som passagerare är inte ovanligt. Men det här var så proffsigt utfört att till och med California High-way Patrol blev imponerade.
Carl-Ingemar Perstad,
CNP:s USA-korrespondent / CNP AB