Det var en teknik som förde ut konsten till massorna. Har denna föregångare till hötorgskonsten något värde idag? I månadens auktionskoll tittar vi närmare på oljetryck.
Oljetryckstekniken som utvecklades under 1800-talet tillät att man kunde trycka bilder som med lite god vilja såg ut som oljemålningar. Exakt hur tekniken fungerade ska vi inte tråka ut läsaren med, men i grund och botten handlar det om en litografisk tryckteknik där bildens yta fernissats. Oftast när ordet oljetryck används avses dock de bilder som framställts på detta vis, en ”fernissad litografisk reproduktion” som Örebro Konstskolas konstordbok kärnfullt definierar det.
Oljetrycket möjliggjorde massproduktion av bilder vilket gjorde dem överkomliga för den breda massan under decennierna runt sekelskiftet 1900. De har ett särskilt uttryck, en skolplanschlik estetik som är svår att beskriva men lätt att känna igen. I Sverige blev kungligheter ett vanligt motiv. En vida spridd bild är den på Oscar II med familj, men även de kungaporträtt som hängde i hemmen var i många fall oljetryck.
Det är en folklig konst varför motiven, och här får läsaren själv avgöra om man vill inkludera kungatavlorna, många gånger är banala. På sätt och vis var oljetrycken sin tids hötorgskonst, dekorativt men med ringa konstnärligt värde.
De här drygt hundraåriga bilderna är som regel heller inte idag särskilt dyra. Bara sällan säljs de för mer än några hundralappar på auktion. Just kungligheterna tycks vara det som går bäst, där har vi i några fall hittat noteringar på uppemot tusenlappen, men även dessa ligger normalt kring 300-400 kronor. I ett snudd på extremt undantagsfall gick ett oljetryck av nämnda familjebild på Oscar II med proveniens från Fröllinge slott för 2206 kronor, men då var den ursprungliga värderingen inte mer än en femhundring.
I en allt mer kulturpopulistisk samtid finns möjligheten att dessa harmlösa men dekorativa motiv kommer öka i popularitet och därmed värde. Men köp inte oljetryck för pengarnas skull, gör det om du hittar en bild du tycker om. Det var därför de trycktes.
Text: Nicklas Remmegård
Bildkälla: Respektive auktionshus via Auctionet.com