Tomtens självklara bilval har sedan många år tillbaka varit Hyundai ”Santa” Fe. Men tomten är också angelägen om att inte Nordpolen ska smälta och den nya laddhybriden av Santa Fe kommer först i vår. Därför har ”Santa” i år valt en annan koreansk släde. I nya Tucson Hybrid med 230 renar under huven finns ovanligt gott om plats för klapparna och vi har testat.
I början av 2000-talet spred sig en suv-feber över världen. ”En helt onödig biltyp” ropade belackarna, men febern blev snabbt en pandemi och resten är så att säga historia. Hyundai hängde på redan 2001 med dundersuccén Santa Fe – men det fanns en oro för att modellen skulle anses för stor och dyr. Vips föddes Tucson 2004 och lagom till jul har vi provkört den fjärde generationen.
Mulen sticker ut
När koreanerna beskriver nya Tucson som en ”teknisk evolution och designrevolution” så tänker vi först mycket snack och lite tomteverkstad. Men efter att ha provkört bilen ute i den bistra verkligheten så får de nötta bokstäverna ändå den sortens tyngd som bara sanningen kan skapa. När det gäller den tekniska evolutionen så siktar man kanske lite väl högt på julhimlen – det är betydligt lättare att bekräfta designrevolutionen. Förutom allmänt snitsiga linjer så är det den tuffa grillen med integrerade lysen som verkligen sticker ut. Vi provkör den maxade hybridmodellen i Advanced-utförande och här bjuds vi bland annat på dubbla 10,25-tums skärmar. Vi färdas behagligt såväl fram som bak och lädersäten tillika en saftig ljudanläggning från Krell ingår för 369 900 kronor. Vill du däremot pruta på utrustningen så börjar Pure från 329 900.
Expressleverans till hjul
Det är vid en tomteverkstad i Tjeckien som nya Tucson byggs och lanseringen sker i början av 2021. Hyundai är noga med att poängtera att suven är utvecklad för den europeiska marknaden och den lite hårdare fjädringen bekräftar att så också är fallet. Under huven arbetar en bensinfyra på 180 renar i kombination med en elmotor på 60. Totalt levereras 230 hästar till framhjulen via en sexstegad dubbelkopplingslåda och övergången sker i princip obemärkt. Vill du istället ha expressleverans till samtliga hjul så går det utmärkt mot ett pristillägg av 15 000 kronor. Nya Hyundai Tucson är paketerad efter principen ”liten på utsidan, stor på insidan” och bagageutrymmet sväljer normalt 616 liter. Alltså fullt tillräckligt för en barnfamilj – men självaste tomtefar fäller givetvis baksätet och får plats med 1 795 liter julmust.
HYUNDAI TUCSON HYBRID
Motor: 4-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 180 hk vid 5 500 varv/min.
Max vridmoment 265 Nm mellan 1 500-4 500 varv/min.
Elmotor: Max effekt 60 hk. Totaleffekt 230 hk.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar: Skivor runt om. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 268, längd 450, bredd 187, höjd 165.
Tjänstevikt 1 564. Bränsletank 52 liter. Batterikapacitet 1,49 kWh.
Prestanda: Toppfart 193 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,0 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,7 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 131 g/km (WLTP).
Pris: 369 900 kronor.
+ Plus…
Utmärkta köregenskaper
Sticker ut från mängden
Hög standardutrustning
Bra komfort
Minus…
Ingen miljöbonus (men heller ingen malus)
Pilliga knappar under pekskärmen
Text & foto: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB