( W a s h i n g t o n – U S A )
USA-valet blev en rysare utan motstycke som ännu inte helt avgjorts i landets domstolar. Den amerikanska bilmarknaden är världens näst största och vem som styr i Vita Huset påverkar framtiden. Inte bara i USA – hundratusentals jobb i Europa hänger också på en skör tråd. Donald Trump och Joe Biden har minst sagt skilda åsikter när det kommer till politiken kring bilindustrin.
Klimatet och miljön är de största vinnarna när president Trump tvingas lämna över nycklarna till Little Joe, vilket är smeknamnet på den nye hyresgästen i Vita Huset. Med den sittande presidenten bakom ratten väntade ett hårdare handelsklimat, höga importtullar och noll
intresse för elbilar. Men nu vaknar USA till en ny vardag som på många sätt splittrar landet.
Joe Biden vill följa i Europas hjulspår i omställningen till fler elbilar och har redan lovat att satsa 400 miljarder dollar på en övergång till ren energi. I dag finns exempelvis bara 87 000 laddstolpar i hela USA, jämfört med närmare 200 000 i Europa. Det vill man ta igen och på tio år ska en halv miljon laddstolpar sättas upp, batterifabriker ska byggas och utveckling av ny teknologi högprioriteras.
Under Barack Obamas tid som president så beslutades det att bilbranschen i USA årligen skulle minska bränsleförbrukningen med fem procent fram till 2026 – men siffran ändrades snabbt till 1,5 av Donald Trump. Kalifornien, som alltid varit en delstat med tuffa miljökrav, trotsade dock presidentens order och gjorde upp egna avtal med BMW, Ford, Honda, Volvo och Volkswagen. Något som gjorde Trump rasande
och han tog ärendet till domstol.
Men nu väntas miljösnaran dras åt igen och biltillverkarna som gick på Trumps linje (General Motors, Fiat-Chrysler och Toyota) lär få det hett om öronen. Inte minst med tanke på att extremvädret i sydvästra USA resulterat i rekordmånga skogsbränder under året och experter menar att boven i dramat är klimatförändringarna.
Undersökningar visar att presidentvalet delvis avgjordes av den unga ”generationen z” och här står klimatfrågan högt i kurs. Förmodligen blir det också personer som växt upp efter millenniumskiftet som blir först med att upptäcka fördelarna med elbilar i USA. I dag är en begagnad elbil näst intill osäljbar och för många medelålders amerikanare är det fortfarande självklart med en V8 under huven.
I ett försök att skaka liv i elbilsförsäljningen så tänker Joe Biden återinföra skatterabatten på 65 000 kronor. Little Joe har lovat att med honom bakom ratten så ska det stora landet i väst ta ledningen för världens miljöarbete, återigen ansluta USA till Parisavtalet och införa en generös skrotningspremie på uppåt 40 000 kronor för alla som byter sin gamla bil mot en ny som är ”Made in USA”.
Den tjugonde januari 2021 svärs USA:s 46:e president in och då gäller det att gå från vallöfte till handling och beslut.
Carl-Ingemar Perstad, CNP:s USA-korrespondent / © CNP AB