( R o c k l e i g h – U S A )
Volvos USA-chef Anders Gustafsson har all anledning att se ljust på 2020. Medan stora delar av samhället går på knäna av viruspandemin köper jänkarna Volvo i en takt man inte sett sedan 2004. I september sålde man 10 274 bilar på den viktiga amerikanska marknaden, vilket är en ökning med 10,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Bakom framgången står förvånande nog minstingen i suvfamiljen.
Volvo har ökat sin USA-försäljning för fjärde månaden i rad och har svårt att hinna med leveranserna. Om Volvo blev tagna på sängen av ökningen så är det ingenting mot den amerikanska presskåren. Här konstaterar tidningarna med förvåning att lilla XC40 kan locka köpare som alltid valt bilar efter devisen ”störst kör först”.
Nu ligger inte hela förklaringen i att XC40 slår konkurrenterna gul och blå. I staterna erbjuds förmånliga leasingavtal och medan alla svenska nybilskunder får nöja sig med två års garanti så får amerikanska bilägare dubbelt upp – nämligen fyra år. Volvo har dessutom gjort ett bra jobb med att betona att storleken inte har någon betydelse för säkerheten.
Ett år utan internationella bilsalonger är ovanligt, för att inte säga unikt, men är tyvärr en del av den nya verkligheten vi lever i. Årets 90:e upplaga av världens mest beroendeframkallande bilsalong i Genève ställdes in bara timmar innan öppnandet och nu meddelar arrangören att även nästa års bilsalong är avblåst. Det finns dock ljus vid horisonten och tecken på en comeback i mars 2022.
Förra gången det begav sig, 2019, så hade den schweiziska bilsalongen över 600 000 besökare och 10 000 ackrediterade journalister. Den nya arrangören planerar dock för att enbart ha öppet för media och allmänheten ska hänvisas till livestreaming på nätet. Förmodligen är det något vi får vänja oss vid de kommande åren…
Inget ont som inte har något gott med sig. Det kan man säga om Volkswagens dieselskandal efter att en kanadensisk domstol dömt tyskarna till rekordböter på 1,4 miljarder kronor. Men 90 procent av beloppet ska inte ska stanna i statens skattkista utan användas till att förbättra miljön. ”Pengarna ska landa på gräsrotsnivå och komma hela samhället tillgodo” berättar Jonathan Wilkinson, minister för miljö och klimatförändring i Kanada.
Den nuvarande presidenten i grannlandet USA har däremot en helt annan syn på miljön och menar att klimatförändringarna är ”fake news”. Donald Trump skämtar om klimathot, anställer klimatförnekare och har rivit upp 99 miljölagar från sitt ovala kontor i Vita Husets västra flygel. Den tredje november avgörs det om republikanen får tillbringa ytterligare fyra år på den legendariska adressen 1600 Pennsylvania Avenue.
Carl-Ingemar Perstad, CNP:s USA-korrespondent / CNP AB