Våra billigaste nybilsköp blir dyrare men innehåller å andra sidan allt mer utrustning, så kan man sammanfatta Sveriges 10 billigaste nybilsköp 2020. Årets priser börjar från 109 400 kronor och sträcker sig upp till 159 900, vilket är ”all time high”. För bara ett år sedan började motsvarande lista på 99 900 och året dessförinnan 79 900. Men gränsen mellan enkelt och dumsnålt är oftast hårfin – därför ska man kolla extra noga på vilken utrustning som ingår i köpet.
109 400:-
Dacia Logan MCV 0,9 Family Edition
Sveriges billigaste nybilsköp 2020 heter Dacia Logan MCV och modellen har inte bara lägst prislapp utan är även störst i gänget. Storkombin mäter 450 centimeter har ett imponerande lastutrymme på 573 liter och med fällda baksäten kan man stuva in upp till 1579 liter. Den trecylindriga bensinaren på 90 hästkrafter dricker 0,6 liter milen och med en gnutta hemlängtan uppnås 175 km/h. Låter det intressant så får du skynda att fynda – bakom kulisserna väntar nämligen en helt ny Logan.
109 900:-
Fiat Panda 1,2 Easy
Designmässigt är Fiat Panda ingen björn utan snarare en udda fågel. Den nätta småbilen mäter 365 centimeter på längden och har utrymme för fyra vuxna. Hemligheten ligger naturligtvis i den generösa takhöjden – för det Panda saknar i längd har den istället fått i höjd. Hjärtat är en bensinfyra på 69 hästkrafter och för den som önskar finns även en Cross-version. Vips får modellen en mer äventyrlig look och fyrhjulsdrift på kuppen.
114 900:-
Citroën C1 1,0 Live
Citroën C1 är en knatte som delar plattform med Peugeot 108 och Toyota Aygo. Att tillverka prisvärda småbilar nu för tiden är ingen lätt uppgift och kräver samarbete över gränserna. Cittran är billigast för dagen och här gäller det verkligen att kolla upp utrustning kontra prislapp. Motorn är nämligen densamma, vilket innebär en bensintrea på 72 hästkrafter. Du kanske har läst en mindre eller högre siffra, men det är bara ett enkelt trick att få oss att tro att varje tillverkare har sin egen maskin.
119 900:-
Hyundai i10 1,0 Pure
Hyundais minsting i10 har verkligen hittat hem på våra svenska vägar, vilket inte är så konstigt. Den senaste generationen har växt på alla ledder och är en av de rymligaste i klassen. Men även utsidan är riktigt snygg och visst piggar kulören Aqua Turquoise upp i höstmörkret. Nu kostar färgen visserligen 6 500 kronor extra men lyfter också hela utseendet. Under huven arbetar en trecylindrig bensinare på 67 hästkrafter, vilket är samma motor som i tvillingen Kia Picanto.
124 900:-
Kia Picanto 1,0 Advance
Fem tusenlappar dyrare än Hyundai i10 är syskonbilen Kia Picanto – men så skiljer sig såväl utrustning som garantier åt. Kia har exempelvis sju års nybilsgaranti medan Hyundai erbjuder fem. Hostar du upp ytterligare 3 900 för Advance Plus så får du en helt komplett småbil med bland annat luftkonditionering, fönsterhissar, ljudanläggning, eluppvärmd ratt samt en sjutums pekskärm med backkamera. Under huven arbetar samma trepip som i Hyundai i10.
124 900:-
Toyota Aygo 1,0 x-play
Vad sägs om en originell citykärra med mycket attityd? Toyota Aygos x-formade nos sticker ut från mängden samtidigt som nästan alla kåpor och paneler på utsidan kan stylas i kontrastfärger. Detsamma gäller inredningen – här kan du ändra allt ifrån instegslisterna till luftventilerna, vilket kan göra bilen extremt personlig. Den trecylindriga motorn är samma historia som återfinns hos Citroën C1 och Peugeot 107. Toyota Aygo placerar sig prismässigt i mitten trots det faktum att japanerna bjussar på högst standardutrustning.
129 900:-
Peugeot 108 1,0 Active
På sjundeplats hittar vi den sista småbilen ifrån samma gränsöverskridande samarbete. Det innebär i sin tur att Peugeot 108 är dyrast i trion och just det är problemet när biltillverkare slår sina klocka huvuden ihop. Någon måste vara dyrast men har då i nio fall av tio högre standardutrustning. Därför blir förvåningen stor när det visar sig att Peugeot 108 har betydligt sämre med lull-lull än Toyota Aygo. Motorn behöver vi väl knappast presentera närmare vid det här laget…
144 900:-
Mitsubishi Space Star 1,2 Komfort
Mitsubishi Space Star gör nu comeback i Sverige efter några års frånvaro. Modellen har genomgått en välbehövlig facelift och inte minst säkerheten har finslipats. Däremot är inte ”rymden” i Space Star oändlig – bagaget rymmer exempelvis 235 liter men då är å andra sidan komforten i baksätet helt okej. Annars är interiören en uppfräschad historia som bjuder på en sjutums pekskärm. Under huven huserar en trecylindrig bensinare på 80 hästkrafter som dricker 0,5 liter milen.
149 900:-
Opel Corsa 1,2 Elegance
Corsa betyder tävling på italienska och inget namn kan väl vara mer felaktigt än så på den storsäljande småbilen från Opel. Det blir svårt för att inte skriva omöjligt att vinna några avancerade biltävlingar med den trecylindriga bensinmotorn på 75 hästkrafter. Däremot kan man inte låta bli att imponeras över komforten och samtliga 406 centimeter har nyttjats på bästa sätt. Här har vi en stor liten bil med gedigen utrustningslista till riktigt bra pris som dessutom går att få i den läckra kulören Orange Fizz.
159 900:-
Seat Ibiza 1,0 Style
Det sägs att livet är en fest och Seat Ibiza är kanske inte helt otippat döpt efter partyön som aldrig sover. Spanjorskan visar de rätta takterna på vägen och även designfolket har tagit ut svängarna. Formgivningen kantas av lekfullhet, sportighet och elegans samtidigt som utrustningsnivån Style bjuder på bland annat luftkonditionering, radio med sex högtalare och en 6,5 tums pekskärm. Den trecylindriga bensinmotorn på 95 hästkrafter kanske inte bjuder upp till en eldig flamenco men väl en lite långsammare tango.
Fotnot: För att göra listan så omfattande som möjligt har vi enbart valt en bilmodell från respektive varumärke. Lokala prisskillnader kan förekomma.
Text& foto: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / CNP AB