Är alla goda ting 3?

( W i k s s l o t t – U p p s a l a )
Det sägs att alla goda ting är 3 och Tesla Model 3 är inget undantag. Den teknikspäckade elbilen från Silicon Valley är en framgångssaga utan like och har gjort den karismatiske grundaren Elon Musk till världens tredje rikaste person. Ändå hävdar belackarna att Tesla är världens största luftslott och på jakt efter sanningen tog vi en Tesla Model 3 med destination Wiks Slott.

Tesla har kastats mellan hopp och förtvivlan – men räknat i börsvärde så är Elon Musks imperium världens största biltillverkare. Den skyhöga aktiekursen gör att Tesla värderas till runt 3600 miljarder kronor, vilket i sin tur är lika mycket som Daimler, Ford, General Motors, Toyota och Volkswagen tillsammans. Ändå tillverkar dessa över hundra gånger mer bilar.

Avskalad interiör
Vi befinner oss i trakterna kring den stora studentstaden Uppsala och stannar till vid Wiks slott som får agera fotobakgrund. Här bjuds vi på stora kontraster från medeltid till framtid, där vår testbil står för det sistnämnda. Tesla Model 3 är fullsmetad med den senaste tekniken och saknar i princip helt fysiska knappar. Interiören är minst sagt avskalad och allt styrs via den centralt placerade pekskärmen på 15-tum. Även spaken till vindrutetorkarna är som bortblåst och har ersatts med en diskret knapp på blinkersspaken. Interiören bjuder på sköna säten och en härligt luftig känsla. Mycket tack vare det stora glastaket som sträcker sig hela vägen till bagageluckan som överraskande nog inte är elektrisk. Här kan man lasta 425 liter och om det inte räcker så finns även ett litet utrymme i nosen som rymmer ytterligare 85.

Från slott till koja
Testbilen är en Model 3 Long Range och vill man komma i närheten av den utlovade räckvidden på 56 mil så gäller det att hålla högerfoten i schack. Nu är det riktigt svårt – för Teslan bjuder på en sportig körupplevelse. Trycks gaspedalen i botten så nås noll till hundra km/h på 4,6 sekunder och det är möjligt tack vare två elmotorer på totalt 418 hästkrafter, vilket även gör elbilen fyrhjulsdriven. Hur det är med laddningen? Batteriet är på 75 kWh och bilens inbyggda laddare bjuder på 11 kW. Tesla Model 3 fixar dock trefasladdning, vilket betyder att du kan ladda fullt på runt sju timmar med en säkring på 16 ampere. Stannar du däremot på någon av Teslas 37 Supercharger-stationer med över 400 snabbladdare i Sverige så kan man ladda upp till 80 procent på en halvtimme. Då återstår bara prislappen och på den står det 659 900 kronor exklusive 60 000 i klimatbonus. Tesla Model 3 Long Range kommer därmed att parkeras betydligt oftare vid slott än kojor.

Tekniska data för Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
Elmotor: 200 hk (fram) och 256 hk (bak). Totaleffekt 418 hk, 510 Nm.
Batteri: Litiumjon på 75 kWh.
Kraftöverföring: En elmotor på vardera hjulaxeln, fyrhjulsdrift. Enväxlad låda.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,8 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 288, längd 469, bredd 185, höjd 144.
Tjänstevikt 1 919.
Prestanda: Toppfart 233 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,6 sek.
Förbrukning: 16,0 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 560 km (WLTP).
Pris: 659 900 kronor (exkl. 60 000 kr i klimatbonus).

+ Plus…
Hög tekniknivå med smidig pekskärm
Låg förbrukning och lång räckvidd
Teslas laddningsnätverk
Komforten

Minus…
Saknar elektrisk bagagelucka
Byggkvalitet kontra prislapp

Text & foto: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson / © CNP AB