( P o r t o V e n e r e – I t a l i e n )
Mayafolket dyrkade sin religion och störst inflytande hade guden som härskade över vädrets makter. Namnet var Huracán och hans vredesutbrott gav upphov till regn, åska och orkaner. När Lamborghini skapade sin supercab med liknande personlighet så tog det inte långt tid innan namnet spikades. Vips föddes Lamborghini Huracán EVO Spyder. Vi har tillbett den gudabenådade skönheten i italienska Porto Venere.
Varje år anordnas en gigantisk ljusfest i Porto Venere för att fira ”den vita Madonnan” som räddade medeltidsstadens invånare från den fruktade pesten. Traditionen med att tända tusentals lyktor har pågått i över sjuhundra år och nu återstår frågan om sägen även hjälper till att skydda staden mot vår Lamborghini Huracán EVO Spyder?
Ett riktigt yrväder
Italien är supersportbilarnas förlovade land och än idag tvistar de lärda om varför Ferruccio Lamborghini började tillverka sportbilar. Vissa hävdar bestämt att den forne traktorfabrikanten var så missnöjd över sitt Ferrariköp att han beslutade sig för att bygga upp ett konkurrerande bilimperium i Sant ‘Agata Bolognese – en halvtimmes bilresa ifrån Ferraris högkvarter. Lamborghini Huracán EVO Spyder är ett riktigt yrväder och bjuder på sylvass design. Med en simpel knapptryckning åker tygsuffletten ner och efter sjutton sekunder färdas man med himlen som tak. Vi hoppar in bakom ratten och en ilsket röd startknapp väcker tjuren till liv. Motorn mullrar igång likt ett ordentligt oväder och ljudet framkallar rysningar av välbehag.
Blixtar och dunder
Många biltillverkare stångar sig blodiga för att inneha det eftertraktade varvrekordet på Nürburgring. Lamborghini Huracán hade förstaplaceringen innan den fick se sig besegrad av storebror Aventador SVJ. V10:an frustar och spottar som den ilskna tjuren i italienarnas logotyp. Med plattan i mattan fixas hundrastrecket på 3,1 sekunder samtidigt som toppfarten landar på 325 km/h. Lådan är av dubbelkopplingstyp och vid varje växling smäller det skönt från avgassystemet. Lamborghini Huracán EVO Spyder är en gudabenådad drömcab att köra – både längs de pittoreska gatorna i Porto Venere och på autostradan mot Genua. Men vill du uppleva blixtar och dunder magiska under så kostar det 2,7 miljoner kronor. Diggi-loo diggi-ley motorvägen öppnade sig. Det är knappt man sina ögon tror…
Tekniska data för Lamborghini Huracán EVO Spyder 5,2
Motor: V10 bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 640 hk vid 8 000 varv/min. Max vridmoment 600 Nm vid 6 500 varv/min.
Kraftöverföring: Mittmotor, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fjäderben med dubbla triangellänkar fram och bak.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,5 meter.
Bromsar: Kolfiberkeramiska skivbromsar runt om. Antisladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 262, längd 452, bredd 193, höjd 118.
Tjänstevikt 1 542. Bränsletank 48 liter.
Prestanda: Acceleration 0-100 km/h 3,1 sek. 0-200 km/h 9,3 sek. Toppfart 325 km/h.
Förbrukning/Miljö: 14,2 liter/100 km vid blandad körning. CO2: 338 g/km (WLTP).
Pris: 2 732 000 kronor.
+ Plus…
+ Designen är djärv och fräck
+ Vansinniga fartresurser
+ Underbart motorljud
+ Körglädjen
Minus…
Syskonet Audi R8 Spyder är billigare
Vi saknar de klassiska saxdörrarna
Text: Jenny Nilsson &
Foto: James Holm / CNP AB