Allt påverkas av Coronavirusets härjningar, så också Gelleråsen Arena, Karlskogas historiska motorbana norr om staden. Sedan 1950 har det arrangerats olika typer av tävlingar på banan. I stort sett hela tiden, utom några års avbrott efter den tragiska olyckan 1970, men i år ser det ut att bli tunt med arrangemang.
– Precis som för många andra verksamheter ser vi en stor nedgång på våra publika evenemang, berättar Tony Jacobsson, anläggningschef på Gelleråsen Arena.
Den 12-14 juni skulle Velodromloppet, Sveriges största tävling för klassiska bilar, ha avgjorts, men…
– Racerhistoriska klubben har beslutat att skjuta evenemanget till 9-11 oktober. Det är omöjligt att genomföra tävlingarna med den begränsning på 50 personer på samma ställe, som myndigheterna bestämt. Med deltagare från hela landet blir det också svårt att leva upp till rekommendationen om att begränsa resandet, informerar Tony Jacobsson.
– Då kanske vi kan få en publik tävling, så fram med vinterkläderna, så hoppas vi att spännande historisk racing värmer.
Nästa stora evenemang på Gelleråsen Arena är Bike Week med SM i Roadracing och Endurocupen 19-26 juli.
– Vi ska köra tävlingar, men som det ser ut idag så blir de utan publik med stängda grindar, fortsätter Tony Jacobsson, som också tror att årets stora händelse, 70-årsjubilerande Kanonloppet 14-16 augusti, blir ett publikfritt evenemang.
– Vi vill inte ställa in Kanonloppet, Sveriges mest legendariska tävlingar, som genom åren lockat svensk och internationell elit till Gelleråsen, men vi får anpassa oss till pandemisituationen.
1949 invigdes Gelleråsen. Förarna fick tävla på en grusbana. 4 juni 1950 inleddes en mångårig tradition, då det första Kanonloppet kördes. 15 000
åskådare var på plats.
1952 fick banan asfaltbeläggning och hade då förlängts till 1 500 m.
1954 var det kunglig inramning då prins Bertil invigde Kanonloppet på en ytterligare förlängd bana, 2 000 m. Fortfarande kom publiken i stora skaror. Det här året fanns 14 000 på plats.
1958 gjordes den sista förlängningen av banan då Velodromkurvan kom till. 1961-1963 kördes F 1-tävlingar under Kanonloppet med många internationella storheter i startfältet.
Under resten av 1960-talet innehöll Kanonloppet F 2- och F 3-tävlingar. 1970 blev det mörka året då sex personer omkom i en krasch där två bilar hakade ihop och mejade ner åskådare. Det här medförde tävlingsstopp 1971-1973.
1974 kom Kanonloppet åter och kördes i Karlskoga Motorklubbs regi fram till 1986 då klubben försattes i konkurs.
Sedan dess har Kanonloppet arrangerats i olika former och under många av de senare åren med STCC som huvudklass.
– Med all denna historia i bakgrunden hoppas jag att vi kan få till en riktigt fin jubileumstävling för deltagarna, avslutar Tony Jacobsson, som tillsammans med sina arbetskamrater försöker hålla igång den dagliga verksamheten med träningar och motordagar. Som många andra företag har Gelleråsen tvingats att deltidspermittera personalen, men trots allt finns det hopp att den senare delen av sommaren kan betyda bättre snurr på banan.
Text: Anders Björklund
Foton:Gelleråsen Arena