( C a p e C o r a l – U S A )
När vi spanar efter trender så blickar vi ofta mot USA för att fånga upp det senaste, men på ett område ligger jänkarna hopplöst efter. Landets bilköpare tycks avsky ”station wagons” och förra året hamnade marknadsandelen på ynka en procent. Under kombins glansdagar på sjuttiotalet så låg motsvarande siffra på över tio procent. Men nu börjar det återigen att hända saker i USA.
Många europeiska biltillverkare har sedan ett par år tillbaka slutat att skeppa kombimodeller till det stora landet i väst eftersom majoriteten blev hyllvärmare som fick reas bort. Men det är knappast något som hänt över en natt – redan på åttiotalet började kombivågen att avta när minibussarna lanserades och spiken i kistan blev suvarna.
Nu börjar dock trendmedvetna amerikanare att snegla mot något nytt. Plötsligt börjar man prata om hur opraktiskt det är med suvarnas höga insteg för att inte tala om höga förbrukning. Den här gången kommer efterfrågan från landets rika och kända, vilket gör modellutbudet därefter. Det ska helst vara prestigelastare som Audi RS 6 Avant, Jaguar XF Sportbrake, Mercedes-AMG E 63 Wagon, Porsche Panamera Sport Turismo eller en Volvo V90 T6.
Därmed ligger anrika tillverkare av ”station wagons” bra till och det blir inte sämre när Amerikas mäktigaste konsumentorganisation spär på lovorden. Kelly Blue Book har tilldelat Volvo V90 ”the 2020 5-Year Cost to Own Award” eftersom kombin hade lägst ägandekostnader under en femårsperiod. ”För alla kunder som redan känner till Volvo är det här ingen nyhet” säger Volvos USA-chef Anders Gustafsson.
Med den här utmärkelsen i bagaget så hoppas Volvo att dess kombiutbud ska erövra västern på nytt. Kan man få in en fot i lyxbilssegmentet så är lyckan gjord. För även om det handlar om en blygsam marknadsandel så blir det ändå rejält med klirr i kassan då amerikanarna köpte 17,1 miljoner nya bilar förra året.
Ska då Volvo bli loket som drar wagon-vagnarna västerut? Mycket tyder på det. Volvo har kammat hem en rad prestigefyllda priser och många trendspanare menar att man ska synas i en Volvokombi. Men faktum är att alla europeiska biltillverkare har ett rejält försprång. Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring och Mercedes C-klass kombi är inga nykomlingar precis. Utom i staterna där de mer eller mindre framstår som nyupptäckta utomjordingar.
Trion i Detroit får se sig rejält frånåkta och det är inte första gången. Deras stationsvagnar fasades ut redan efter familjen Griswolds misslyckade semester i komedin ”Ett päron till farsa” 1983. Chevy Chase körde sin Wagon Queen Family Truckster och förnedrade alla kombiägare. Men för att någorlunda vara med i racet så har General Motors gjort en nödlösning. Man importerar tyskbyggda Opel Insignia Country Tourer och byter emblem. Vips har vi fått en Buick Regal TourX!
Carl-Ingemar Perstad, CNP:s USA-korrespondent / Foto: CNP AB