Alla ”elskar” Carmen
Det var 1919 som Hispano Suiza H6 Boulogne såg dagens ljus och modellen var dåtidens dyraste bil. Efter sin trippelseger i Georges Boillot Cup blev lyxbilen för evigt inskriven i historieböckerna, men sedan blev det knäpptyst. Nu väcker spanjorerna liv i varumärket och nya Carmen Boulogne har hämtat mycket av designattributen från just H6. Formgivningen sticker ut från mängden och kolfiberkarossen har begåvats med läckra bronsdetaljer. Vrålåket drivs av två elmotorer på 1 114 hästkrafter och ynka fem exemplar ska tillverkas till priset av 18 miljoner kronor styck.
Corona skapar bilkaos
Coronaviruset slår hårt mot bilindustrin i hela världen och hitintills är det Kina som drabbats hårdast med långa produktionsstopp. Nu börjar läget förbättras i Asien men försämras i Europa och just nu är läget värst i Italien. Lamborghini har därför stängt sin fabrik i Sant’Agata Bolognese fram till den 25:e mars medan Ferrari i Maranello samt Maserati i Modena arbetar med minimal personalstyrka. Även Fiat Chryslers fabriker i Atessa, Cassino, Melfi och Pomigliano har stoppat produktionen.
Divo för små divor
Vad sägs om att lägga racingvantarna på kvarterets läckraste elbil? Bugatti Divo ger ordet drömbil en helt ny innebörd och med plattan i mattan nås toppnoteringen á 6 km/h. Vrålåket drivs av ett tolvvolts batteri som räcker till en timmes körning och lämpar sig för alla barn upp till sex år. Divon är utrustad med finesser som fungerande lysen, tuta och lädersäte. Fast medan originalet kostar 55 miljoner kronor så går juniorernas motsvarighet loss på 3 500.
Frankfurt flyttar till München
Sedan 1951 har bilmässan i Frankfurt lockat besökare från hela världen – men nu är epoken slut. Efter förra årets publikfiasko så väljer nu IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) att dra i handbromsen och hela mässan flyttas till – München! Frankfurts bilsalong har gått från 1,2 miljoner besökare i början på nittiotalet ner till förra årets bottennotering á 560 000. Att valet föll på München beror på stadens infrastruktur och vana av att anordna stora event.
I stöten med DiCaprio
Den fjärde juli 1957 introducerades Fiat Nuova 500 och det rullande charmtrollet gjorde dundersuccé. Nu är det dags att skriva ett nytt kapitel – men den här gången kommer alla 500 som byggs att blir elektriska. Fiat har laddat upp ordentligt och för att marknadsföra sin nya elskling har man tagit hjälp av Leonardo DiCaprio. Hollywoodskådisen är en känd miljökämpe som gärna berättar om elmotorn på 116 hästkrafter och räckvidden á 32 mil. Efter inspelningen slopade han italienskan och körde hem i en annan elbil, nämligen Fisker Karma.
Ny gentlemannaracer
Den anrika biltillverkaren Morgan släpper en nyhet som kommer få många gentlemän att lyfta på läderhuvan. Efter sjuttio år i trogen tjänst slår britterna på stora trumman och presenterar en helt ny Plus Four. Designen är klassisk men ändå tidlös och väcker liv i glansdagarna från förr. Hjärtat består av en nyutvecklad bensinfyra på 255 hästkrafter som ser till att 0-100 km/h avverkas på 4,8 sekunder samtidigt som toppfarten är 240 km/h. Morgan planerar en produktion på 900 bilar om året och prislappen förväntas landa runt 770 000 kronor.
Text: Jenny Nilsson / © CNP AB Foto: CNP AB