Em Home, Degerfors
Mässor i Milano, Köln och Stockholm är de platser där handlare och inköpare spanar in nya möbeltrender.
– Där får vi vår input för att hänga med, säger Sven-Ingvar Källback, butikschef hos Em Home i Degerfors.
När det gäller matgrupper gäller rustika plankbord med metallstativ. Klädda stolar med sammet och plysch fortsätter att vara inne, precis som fina konstlädermaterial i mörkare toner som gråbrunt och svart.
Sofforna ska gärna vara djupa för att inbjuda till att krypa upp och mysa och sammet är fortsatt populärt.
Stramt och strikt är andra tydliga tecken. Klassiska Howardmodeller är inte särskilt inne idag, men vissa leverantörer försöker sig på att förnya detta koncept med nya uttryck, till exempel metallben.
– Fåtöljer i skinn och fårskinn är fortsatt populära, fortsätter Sven-Ingvar Källback, som också har span på sovrummet.
– I sovrummet fortsätter trenden med klädda gavlar och kontinentalsängar.
På mattfronten går det mot finare ryamattor i både kraftiga och mjukare material, konstaterar Sven-Ingvar Källback, som ser fram mot nyinvigning av en uppfräschad butik i Degerfors.
Text: Anders Björklund. Foto: Janice Datoo
MIO, Kristinehamn
Mio satsar på ett brett sortiment, för att ge alla våra kunder något, men visst ser vi trender. I vardagsrummet går färgtonerna mot ljusare tyger, från svart/grått till ljusgrått/gråblått, berättar Per-Erik Karlsson, butikschef på Mio i Kristinehamn.
Sofftrenden med divaner och schäslonger håller i sig och mattorna får mer jordfärger. Kobolt har också blivit en stor färg. Djur- och klassiska mönster är populära.
– Ek och framförallt naturek är fortsatta starka material i matplatser. Rustika uttryck och klädda stolar är andra tydliga trender, när kunderna väljer till matplatsen, fortsätter Per-Erik Karlsson.
– I sovrummet ser kunderna till funktion och komfort. Att köpa en kvalitetssäng är en stor investering, som får hänga med ett tag, så där syns inte trenderna lika tydligt, men kontinentalsängar och klädda gavlar är fortfarande stort. Möbeltygerna har också blivit mycket mer varierade i form och färg.
Utesäsongen är några månader bort och kunderna börjar intressera sig för vad som gäller på uteplatsen.
– Underhållsfritt är ett nyckelord och därför är konstrotting och lackad aluminium storsäljare. Även här syns en förändring från mörka färger mot vitt och grått. Smidigare möbler för den mindre balkongen är också på gång.
Miljötänket slår igenom även på möbel- och inredningsmarknaden.
– Våra kunder blir mer och mer intresserade av varifrån materialet kommer och att vi uppfyller certifieringskrav, typ FSC (Forest Stewardship Council), som visar på ett ansvarsfullt skogsbruk. Mio centralt satsar också på kontroll av arbetsförhållandena hos våra leverantörer, avslutar Per-Erik Karlsson.
Per-Erik Karlsson på Mio Möbler.
Text: Anders Björklund. Foto: Leif Andersson