(L i s s a b o n – P o r t u g a l)
Att många är sugna på småfranska bevisar Renault Clio. Bilen har sålts i femton miljoner exemplar sedan introduktionen 1990 och man ändrar inte på ett vinnande recept i onödan. Därför är det svårt att se på ytan att den femte generationen är helt nybakad med mängder av ny teknik. Vi låter nya Clio få smaka på andra bullar under den första provkörningen i ett varmt Portugal.
Europas näst mest sålda bil heter faktiskt Renault Clio. Förra året hamnade bara Volkswagen Golf före, vilket i sin tur innebär att fransosen kammade hem guldet i småbilsklassen medan Volkswagen Polo tog silver och Ford Fiesta brons. Men säg den lycka som varar för evigt – så för att behålla pallplatsen lanseras nu en helt ny generation.
Mindre men större
Låt oss dock börja med färg och form. Clio erbjuds nämligen i flera tuffa kulörer och där sticker testbilens Orange Valencia á 6 900 kronor ut mest. Småfranskan liknar knappast någon överjäst bulle utan linjerna är snygga och påminner om gamlingen – trots att precis allt är nytt. Däremot har det hänt mängder av franska revolutioner inuti den ombonade kupén. Nya Clio är exempelvis en centimeter kortare än föregångaren men har ändå vunnit innerutrymmen. Framstolarna går att skjuta rejält tillbaka så även långbenta förare får plats och ändå färdas resenärerna i baksätet riktigt bra. Likaså är förarergonomin utmärkt i vår Clio Intens som slår nytt skärmrekord i klassen. Vad sägs om en anpassningsbar förarskärm på 7-tum samt en lika stor pekskärm som placerats på högkant?
Smått är stort
Vi provkörde nya Clio med en körglad trecylindrig bensinare på 100 hästkrafter, vilken kan bli din från 169 900 kronor. Då ingår en manuell femväxlad låda som inte känns särskilt modern. Vill du istället ha en sjuväxlad dubbelkopplingslåda så finns det – men enbart till bensinfyran på 130 hästkrafter och då åker grundpriset upp till 209 900. Portugal bjuder på många underhållande vägar och köregenskaperna lever upp till förväntningarna. Sikten snett bakåt är dock obefintlig så glöm inte att köpa till parkeringspaketet á 4 900 kronor. Vips ingår backkamera och parkeringssensorer såväl fram som bak. Tekniskt har den franska småbilen tagit stora kliv och numera erbjuds alltifrån en adaptiv farthållare med köautomatik till ett skräddarsytt ljudsystem från Bose som även utökar pekskärmen till 9,3 tum. Som vallmofröna på småfranskan erbjuds fem års nybilsgaranti och tre års fri service.
Tekniska data för Renault Clio TCe 100 1,0 Intens
Motor: 3-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 100 hk vid 5 000 varv/min.
Max vridmoment 160 Nm vid 2 750 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,4 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 258, längd 405, bredd 180, höjd 144.
Tjänstevikt 1 178. Bränsletank 42 liter.
Prestanda: Toppfart 187 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,8 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,2 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 116 g/km (WLTP).
Pris: 184 900 kronor.
+ Plus…
Standardutrustningen
Generösa garantier
Bra utrymmen
Pigg motor
Minus…
Manuella växellådan känns omodern
Dålig bakåtsikt
Text & foto: Bengt Dieden och Johannes Gardelöf / © CNP AB