För dig som gillar ditt X

Bilbranschen tycks vara besatt av bokstaven X och nya Kia XCeed sitter som en smäck rakt upp i krysset. Trenden att lansera en crossover som bygger på en redan befintlig modell är här för att stanna och koreanerna spelar vidare på konceptet. Den 24:e bokstaven är starkt förknippad med oömma kostymer och fyrhjulsdrift – men konsonanten till trots så erbjuds XCeed enbart med framhjulsdrift.

XCeed är den fjärde medlemmen i Ceed-familjen och förmodligen också det smartaste valet. Förutom den läckra formgivningen så bjussas det på haögre markfrigång, lättare insteg, bra lastutrymme och ett baksäte som är delbart i kombinationen 40/20/40. Därmed kan man ta sig fram med både stil och finess.

Snygg och välutrustad
Kia har plockat fram godbitarna från sina lagerhyllor och begåvat XCeed med det viktigaste vad gäller komfortutrustning. Hit hör exempelvis en modern och tydlig infotainmentskärm på 10,25 tum, rattvärme, möjlighet till digital instrumentering och en riktigt bra backkamera. De två utrustningsnivåerna Advance och Advance Plus är relativt lika, men när det gäller säkerheten så finns det skillnader. Vill man ha finesser som dödavinkelvarnare, adaptiv farthållare och ett aktivt filkörningssystem måste man välja den dyraste nivån. När det gäller avdelningen flärd så erbjuder också den senare utrustningsnivån ett tillägg med gult trim i paneler och stolar som definitivt piggar upp tillvaron.

Snäll och sportig
Bensinfyran på 140 hästkrafter pinnar på bra och för att minska beslutsångesten så har valmöjligheterna minimerats. Det handlar i princip om du föredrar en sexväxlad manuell eller en sjustegad dubbelkopplingslåda. Vi väljer den sistnämnda och om du vill ägna dig åt mer aktiv körning så finns ett sportläge som vässar såväl gasrespons, styrning som växlingspunkter. Därmed landar toppfarten på 200 km/h samtidigt som noll till hundra rullar på 9,5 sekunder. Att ha en bokstav är populärt och vill man köpa en Kia med bokstavskombinationen XCeed så hamnar grundpriset på 236 500 kronor. Men redan i början av nästa år dyker en laddhybrid upp så lider man inte av beslutsångest utan snarare klimatångest kan det vara värt att vänta.

Tekniska data för Kia XCeed 1,4 T-GDi Advance DCT
Motor: 4-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 140 vid 6 000 varv/minut.
Max vridmoment 242 Nm vid 3 200 varv/minut.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 7-stegad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 265, längd 440, bredd 183, höjd 148.
Tjänstevikt 1 450. Bränsletank 50 liter.
Prestanda: Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,5 sek.
Förbrukning/Miljö: 6,8 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 156 g/km (WLTP).
Pris: 251 500 kronor.


+ Plus…
Generösa garantier
Köregenskaper
Snygg design
Bra komfort

Minus…
Erbjuds inte med fyrhjulsdrift
Säkerhet kostar extra

Text& foto: Willy Priske och Jenny Nilsson / CNP AB