Hyundai trycker på gasen

Kriget om miljöbilskunderna är i full gång och Hyundai framstår idag som det ledande märket vad gäller utbud. Av alla olika miljökoncept som finns på marknaden erbjuder koreanerna något för alla. Hyundai ligger väl framme i konkurrensen och på vätgas-sidan har man dessutom skaffat sig ett rejält försprång. Något som inte minst bevisas av nya Nexo.

Utvecklingen av miljöbilar har gått i ett närmast rasande tempo hos Hyundai. Redan 2013 presenterade man världens första serietillverkade vätgasbil – en specialversion av ix35. Tre år senare kom vätgasdrivna IONIQ och nu lanseras Nexo med en rejäl räckvidd på 66,6 mil.

Avancerad teknik
Kikar vi på formspråket så känns det igen från Hyundais suv-familj, men där stannar också likheterna. Invändigt har Nexo fått en hypermodern interiör – där bland annat innertaket är gjort av bambu. Designen med den magnifika mittkonsolen dominerar intrycket och påminner närmast om cockpiten i ett flygplan. Ovanför mittkonsolen tronar en 12,3-tum stor infotainmentskärm där man vid filbyte får upp en bild på den omgivande trafiken med hjälp av vidvinkelkameror. Nexo är inte bara en fingervisning om framtiden för vätgasdrivna bilar utan är också fullmatad med den senaste tekniken. Hit hör bland annat säkerhetssystemet ”lane-following-assist” som automatiskt ser till att bilen håller sig centrerad i körfilen.

Framtidens bil
Bränslecellsbilar kanske låter som ett avancerat gebit – men det hela är relativt enkelt. I bränslecellstacken sker en kemisk reaktion mellan vätgas och syre. Resultatet blir elektricitet som skickas vidare till en förstärkare som höjer spänningen och i sin tur driver elmotorn på 163 hästkrafter. Nexo känns riktig komfortabel och avsaknaden av motorljud gör att det endast hörs lite vindbrus i kupén. När ventilationssystemet suger in omkringliggande luft rensas 99,9 procent av alla partiklar bort så när dörrarna öppnas har vi bidragit till renare luft utomhus. Förutom syre så behöver allt levande även vatten för att överleva och med just H2O som enda utsläpp känns Nexo som framtidens bil. Baksidan är grundpriset på 849 900 kronor men framför allt bristen på vätgasmackar. Det går för dagen enbart att tanka i Göteborg, Mariestad, Sandviken, Stockholm och Umeå. Bristen på infrastruktur gör att bränslecellsbilar knappast kommer att sprida sig som ringar på vattnet.

Tekniska data för Hyundai Nexo Fuel Cell
Elmotor: Bränslecellsstack. Max effekt 163 hk. Max vridmoment 395 Nm.
Batteri: Litiumjon på 40 kWh.
Kraftöverföring: En främre elmotor, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,2 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 279, längd 467, bredd 186, höjd 163.
Tjänstevikt 1 873. Tre högtryckstankar rymmer 6,33 kg vätgas.
Prestanda: Toppfart 179 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,2 sek.
Förbrukning: 0,84 kg vätgas/100 km blandad körning.
Räckvidd: 66,6 mil (WLTP).
Pris: 849 900 kronor (exkl. 60 000 kr i miljöbilsbonus).

+ Plus…
Vätgas går snabbt att tanka
Avancerad miljöteknik
Köregenskaper
Lång räckvidd

Minus…
Energikrävande produktion av vätgas
Extremt få tankställen

Text & foto: Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP AB