Audi e-tron

Audi följer strömmen

Transformers är filmsuccén där robotar förvandlar sig till olika fordon och det är elaka Megatron som hotar världsordningen. Optimus Prime är däremot den omtänksamma roboten som tål att jämföras med nya e-tron. Den eldrivna Audin bidrar nämligen till en bättre värld genom att transformera rörelseenergi till el. Men vi skippar den fiktiva planeten Cybertron och tar istället e-tron på en rejäl testkörning.

Audis första serietillverkade elbil är en rullande uppvisning av ny teknik. Allt hos den fyrhjulsdrivna tysken känns genomtänkt och hit hör bland annat tre olika sätt att återvinna el, en perfekt viktfördelning, suveräna köregenskaper och gott om lastutrymme.

Framtidens teknik
Audi e-tron är trots ett till synes kompakt format en suv som storleksmässigt placerar sig mellan syskonen Q5 och Q7. Det finns således plats för fem personer och 660 liter bagage eller 1 725 med de bakre ryggstöden nedfällda. Hos elbilar brukar batterierna stjäla utrymme men Audi har löst detta genom att placera batteripaketet på 700 kilo i golvet mellan hjulaxlarna.
Förarmiljön är elegant och nästan helt befriad från knappar – det mesta sköts istället med hjälp av två stora pekskärmar på gott och ont. Premiumkänslan är påfallande, men det som väcker allra mest uppseende är ytterbackspeglarna på vår topputrustade testkärra. De traditionella speglarna är bortrationaliserade och ersatta av kameror. Livesändningen visas sedan på två sjutumsskärmar som integrerats i framdörrarna. Fräckt, men det har även en förmåga att stjäla uppmärksamheten från vägen.

Känn kraften
Vår e-tron väger hela 2,6 ton men ändå rullar färden till hundra på snabba 6,6 sekunder och det är möjligt tack vare två elmotorer som levererar 402 hästkrafter. Därmed finns 664 Newtonmeter till förfogande redan från start och upp till topphastigheten på 200 km/h. Hur det är med köregenskaperna? Tja, man upptäcker omedelbart med vilken förbluffande lätthet bilen rör på sig. Vid normal körning är e-tron bakhjulsdriven, men så fort det behövs så börjar även framhjulen att arbeta och räckvidden anges till 37,6 mil enligt den tuffare WLTP-körcykeln. Samtidigt återvinns hela tiden rörelseenergin som uppstår vid exempelvis inbromsningar, vilket i bästa fall kan ge 30 procent ökad räckvidd. Vips blir e-tron en Transformer på riktigt – men en dyr sådan då grundpriset för 55 quattro börjar från 897 400 kronor exklusive 60 000 i miljöbilsbonus.

Tekniska data för Audi e-tron 55 quattro Proline Advanced
Elmotor: Max effekt 402 hk. Max vridmoment 664 Nm.
Batteri: Litiumjon på 95 kWh.
Kraftöverföring: En främre och en bakre elmotor, fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 12,2 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 293, längd 490, bredd 194, höjd 163. Tjänstevikt 2 666.
Prestanda: Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,6 sek.
Förbrukning: 4,9 kWh/100 km blandad körning.
Räckvidd: 37,6 mil (WLTP).
Pris: 1 107 400 kronor (exkl. 60 000 kr i miljöbilsbonus).

+ Plus…
Fullkletad med spännande utrustning
Låg milkostnad med el
Stor lastkapacitet
Köregenskaper

Minus…
Begränsad räckvidd
Tung och högt pris

Text & foto: Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP