( K ö p e n h a m n – D a n m a r k )
Nya Forester e-Boxer steppar nu upp i el-ringen och det är med spänning som vi rullar mot Köpenhamn för den allra första provturen. Subarun är en så kallad mildhybrid vars sjutton extra hästkrafter ska minska såväl förbrukning som utsläpp. I ena ringhörnan står just nu Honda CR-V och i den andra Toyota RAV4. Frågan är om den boxiga japanen kan kliva in i ringen och vara med i fighten om hybridkunderna?
Subarus målsättning är att bli den aktiva familjens självklara val. Ska man lyckas med den bedriften så gäller det att ha ett ess i rockärmen. Det har nya Forester och den femte generationen är förbättrad på en rad punkter och hit hör förbättrade köregenskaper, högre säkerhet, styvare kaross samt en uppdaterad drivlina.
Stora utrymmen…
Forester betyder skogsvaktare på engelska och det säger en del om japanernas ambitioner. Det är tredje modellen ut på den nya plattformen ”Subaru Global Platform” och resulterar i såväl förbättrad vridstyvhet som säkerhet. Forester har också blivit större, vilket framför allt har skapat bättre kupé- och bagageutrymme. Ändå stjäl naturligtvis batteripaketet en del av lastkapaciteten och för att lyckas komma upp i 509 liter så har man tvingats avvara reservhjulet. Stolarna ger bättre komfort och den nya instrumentpanelen bjuder bland annat på en åttatums infotainmentskärm som placerats lagom i ögonhöjd.
…men liten elmotor
Boxermotorer har två stora fördelar – de är närmast vibrationsfria och har låg tyngdpunkt. Tillsammans med elmotorn får man tillgång till sammanlagt 168 hästkrafter och 259 Newtonmeter. Det förvandlar inte bilen till någon raket, men känns trots allt fullt tillräckligt. Elmotorn är dock i minsta laget och att köra på enbart elektricitet är i det närmaste omöjligt. Däremot har förbrukningen alltid varit Boxermaskinernas akilleshäl och glädjande nog har japanerna lyckats minska soppatörsten med runt tio procent. Nya Forester e-Boxer känns stabil på vägen med sin konstanta fyrhjulsdrift och en väl fungerande automatlåda. Med fyra utrustningsnivåer startar grundpriset från 374 900 kronor och toppar på 449 900. Det handlar alltså inte om någon rea, men bör inte heller kännas för betungande för de familjer som den här tuffa elektrifierade fightern vänder sig till.
Tekniska data för Subaru Forester e-Boxer 2,0 Base
Bensinmotor: 4-cyl boxer med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 150 hk mellan 5 600-6 000 varv/min. Max vridmoment 194 Nm vid 4 000 varv/min.
Elmotor: 17 hk / 65 Nm. Max systemeffekt: 167 hk.
Kraftöverföring: Motorerna fram, fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,8 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 267, längd 463, bredd 182, höjd 173.
Tjänstevikt 1 727. Bränsletank 48 liter.
Prestanda: Toppfart 188 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,8 sek.
Förbrukning/Miljö: 8,1 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 185 g/km (WLTP).
Pris: 374 900 kronor.
+ Plus…
- Dragvikten på 1 870 kilo
- Hög utrustningsnivå
- Terrängegenskaper
- Goda utrymmen
Minus…
- Svårt att lyckas köra på enbart el
- Inget reservhjul
Text & foto: Willy Priske och Jenny Nilsson /CNP AB