Jag måste ringa Corolla

(M a l l o r c a – S p a n i e n)
Larz Kristerz ringde Carina och det gick som en dans. Nu har Toyota gjort precis samma visa och ringt sin gamla flamma Corolla. ”Snälla kom tillbaka, Auris blev aldrig som dig”. Corolla var naturligtvis svårflörtad efter att ha blivit brädad av en donna som döpts efter det latinska namnet för guld. Det är hela tretton år sedan – men nu är hon tillbaka och dessutom i bättre skick än någonsin. Vi har känt och klämt på nya Toyota Corolla.

Under femtiotre år har Toyota Corolla sålts i otroliga 45 miljoner exemplar, vilket gör den till världens mest sålda bil. Därför blev många förvånade 2006 när Toyota plötsligt meddelade att den europeiska modellen skulle heta Auris. Men gulddrömmen uteblev delvis och när den tolfte generationen nu lanseras så är det återigen under namnet Corolla.

Kombi för Sverige
Corolla tillverkas i tre versioner, men då intresset för sedaner är minimalt i Sverige tas den bara in som halvkombi och kombi. Toyota själva tror att de kommer sälja 50/50 av de båda, men vi törs sätta en slant på att Touring Sports faller fler på läppen. Förutom att den är mer praktisk så har kombin begåvats med ett mer harmoniskt och elegant formspråk. Interiört är de båda däremot så gott som identiska och bjuder på en miljö som är allt annat än vardagskänslan i de tidiga årsmodellerna. Baksätet är dessutom rymligt, framstolarna sköna och förarmiljön helt digital med bland annat en högt placerad pekskärm som inte knycker uppmärksamhet från vägen. Bagageutrymmet sväljer 596 liter och med samtliga säten fällda går det att stuva in hela 1 591.

Störst och bäst
Motormenyn består av en fyrcylindrig liten rackare på 114 hästkrafter samt två hybrider på 122 respektive 180 hästar. Vi väljer att ratta den senare hybriden som faktiskt är tre sekunder snabbare till hundra än lillebrorsan. 8,1 sekunder är riktigt bra medan förbrukningen anges till 0,53 liter milen enligt den tuffare WLTP-körcykeln. Testbilen uppför sig exemplariskt på Mallorcas knixiga vägar och eftersom vår Corolla är uppklädd i Executive så ingår i princip allt, inklusive adaptiv fjädring. Det i kombination med en överraskande bra styrning och låg tyngdpunkt gör att vi flyter fram på öns kullerstensgator. Nya Corolla Touring Sports kan bli din från 218 900 kronor och låter det intressant så är det bara att ringa Corolla. Men tänk på att det kan vara många samtal före i kön.

Tekniska data för Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Executive

Bensinmotor: 4-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 152 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 190 Nm mellan 4 400-5 200 varv/min.
Elmotor: 109 hk. Max systemeffekt 180 hk.
Kraftöverföring: Motorerna fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Fjädring: Adaptiv. Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,8 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 270, längd 465, bredd 179, höjd 144.
Tjänstevikt 1 475. Bränsletank 43 liter.
Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,1 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,3 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 121 g/km (WLTP).
Pris: 335 400 kronor.

+ Plus…
Första hybridkombin i klassen
Tillförlitlighet och kvalité
Hög standardutrustning
Fina köregenskaper

Minus…
Erbjuds inte som laddhybrid
Högt inköpspris för testbilen

Text & foto: Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP AB