(P e a r l H a r b o r – H a w a i i)
Strax efter andra världskriget fick det svenska folkhemmet hjul. Saab 92 puttrade ur fabriken i Trollhättan och Volvo PV 444 skrev historia i Torslanda. I USA kallas den här tidsepoken för ”bilens guldålder” eftersom så många ikoniska modeller såg dagens ljus. Attacken mot Pearl Harbor gjorde nämligen att den amerikanska bilindustrin fick ett rejält försprång – men nu har japanarna återigen erövrat ön.
Lika plötsligt som oväntat fick Amerikas bilfabriker ställa om produktionen till stridsflygplan och man tvingades lära sig såväl nya tekniker som arbetssätt. Lärdomarna togs tillvara efter krigets härjningar och vips hade jänkarna världens modernaste bilindustri. Det tog japanerna 35 år att ändra på detta.
Äkta våghalsar
Vi befinner oss i Pearl Harbor och den stickande lukten av tjockolja går inte att ta miste på. Krigsfartygen som japanerna sänkte den sjunde december 1941 läcker fortfarande miljögifter. Då dominerade japanerna luftrummet och nu är det istället japansk dominans på parkeringen vid Pearl Harbor – men låt oss återkomma till det. Vi kör nämligen vidare till världskända surfparadiset Haleiwa och på hyrbilens instrumentbräda gungar en hula-hula-dansös i takt med inbromsningarna. Vattnet är smaragdgrönt, palmerna vajar och träden är överösta med blommor. På stranden står rader av bilar och nästan alla har surfbrädor på taket. Själva sinnebilden av Hawaii blir fullständig när brädseglarna fångar en jättevåg och det enda som fattas är tonerna av Beach Boys.
Vägen till vågen
Fågelvägen härifrån till Kalifornien är nästan exakt 400 mil och avståndet till fastlandet märks när tanken ska fyllas – Hawaii har nämligen USA:s högsta bränslepriser. Räkneverket snurrar på blixtsnabbt och tankningen kostar dubbelt upp jämfört med andra delstater. I kassan pekar kassörskan på ett inramat foto av den forne presidenten Barack Obama. Han är öns store son och föddes i Honolulu den fjärde augusti 1961. ”Konstigt nog är det Obamas miljöskatter som gör bensinen så dyr” muttrar hon. Tja, därmed är det inte så konstigt att Hawaii tillhör USA:s toppliga vad gäller försäljningen av renodlade elbilar och laddhybrider. Att tiden läker alla sår bevisas inte minst av att det är japanska Nissan Leaf och Toyota Prius som säljs bäst på paradisön i centrala Stilla Havet. Hawaii surfar nämligen på den gröna vågen 78 år efter attacken mot Pearl Harbor.
Text & foto: Carl-Ingemar Perstad och Johannes Gardelöf / CNP AB