(A m s t e r d a m – H o l l a n d)
Det sägs att om Gud hade velat att vi skulle flyga så hade han gett oss vingar. Det var dock inget som bröderna Wright tänkte på när de öppnade dörren till himmelriket och gjorde den första motorflygningen 1903. Nu, 116 år senare, skrivs återigen högtflygande historia när produktionen av världens första flygande bil startar. Vi har fått en exklusiv titt på den flygande holländaren
Låter namnet PAL-V bekant? Om inte kan vi berätta att förkortningen står för ”Personal Air and Vehicle” och skapelsen är en korsning mellan bil, motorcykel samt gyrokopter. Själva förvandlingen tar tio minuter och kräver några få manuella ingrepp av säkerhetsskäl. Givetvis är holländaren typgodkänd av den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten, EASA.
Ger dig vingar
Att stå still i rusningstrafik är knappast någon höjdare och kan få den mest tålmodige att tappa behärskningen. Vore det då inte skönt att likt i filmens underbara värld kunna trycka på en knapp och vips så poppar vingar ut och du kan lyfta från marken? Nu är det faktiskt möjligt – om du har körkort och flygcertifikat vill säga. PAL-V är en hypermodern gyrokopter som drivs av dubbla förbränningsmotorer från Rotax. Den första är på 100 hästkrafter och används enbart på torra land. Eftersom tomvikten är 664 kilo så går det undan: noll till hundra rullar på nio sekunder medan toppfarten är 160 km/h. Motor nummer två används däremot under själva flygningen och genererar 200 hästkrafter.
En flygande pionjär
PAL-V accelererar därmed som en trehjulig sportbil, tar kurvorna som en motorcykel och flyger fram i sann gyrokopteranda. Kupén är tvåsitsig och när det är dags att flyga så behövs en startsträcka på 180 meter. I luften kan man toppa 180 km/h och njuta av utsikten på maximalt 3 500 meters höjd i upp till 4,5 timmar innan det är dags att fylla tanken med 100 liter vanlig bensin. Nu undrar säkert många vad som krävs för att få flyga? Tja, det behövs cirka 35 timmars gyrokopterträning och sedan är man redo för sin uppflygning. PAL-V anordnar snabbkurser vid sin fabrik i holländska Raamsdonksveer och kostnaden ligger på 100 000 kronor. Naturligtvis tillkommer priset för PAL-V och just nu erbjuds fullsmetade ”Liberty Pioneer” för 6,3 miljoner, men 2020 lanseras en snikversion för 3,8. Det underlättar alltså om man har ett fett fallskärmsavtal.
Text & Foto: Jenny Nilsson och
Johannes Gardelöf / CNP AB