Det händer oftast inte så mycket i Degerfors. Tidigare fanns Vulkanmarken som drog en massa folk, men de senaste åren har det varit ganska lugnt i centrum. Det vill nu Pierre Barsoma ändra på. Han öppnade en ny klädbutik på Medborgargatan förra året och har nu tagit initiativet till Degerforsfesten, ett arrangemang som ska dra Degerforsborna man ur huse den 3-4 maj.
Pierre lyckades få tillstånd av Trafikverket att spärra av delar av Medborgargatan och Herrgårdsgatan och under de två festdagarna kommer ett 70-tal knallar från hela Mellansverige att ställa upp sina stånd mitt i centrum.
– Jag har försökt att variera utbudet av knallar så att det inte blir samma varor som säljs. Det kommer att finnas allt från fisk, kött och blommor till marknadskarameller och hamburgare, berättar Pierre.
På gamla bensinmackstomten kommer ett tivoli att finnas med ett tiotal olika attraktioner som passar från de minsta till de lite äldre. På torget finns ett öltält både fredag och lördag.
På Tunet avslutas Degerforsfesten den 4 maj med en mässa. Här kommer det att kosta en slant för besökarna men det bjuds på mat med efterrätt, modevisning och olika utställningar. Här kommer bland annat Sko-Hjalmar, Presentbutiken, Studio Nova, Oriflame och Märtas Konditori att medverka.
– Förhoppningen är att det ska bli en riktig folkfest. Förra gången det var ett liknande arrangemang i Degerfors kom runt 30 000 personer under två dagar. Kan vi samla 10 000 till 15 000 besökare är jag mer än nöjd. Jag hoppas att festen ska bidra till en sammanhållning mellan Degerforsborna, att vi kan träffas och umgås med varandra, skratta och ha kul, säger Pierre.
Han öppnade sin nya butik Sam & Sara för både herr och dam på Medborgargatan i december förra året. Pierre är uppväxt i en familj med lång historik inom klädbranschen. Redan när han låg i vaggan som spädbarn fick han följa med familjen ut på olika marknader runt om i Sverige, där de sålde kläder.
När Pierre vaknade till och började gny sattes vaggan igång och han somnade om. När han sedan blev lite större fick han själv vara med och sälja.
– Det var oerhört lärorikt och man fick både lära sig att sälja och lära sig pengars värde. I 33 år åkte föräldrarna runt på marknader och den traditionen har Pierre sedan fortsatt med på egen hand. Han har hunnit med annat också. Trots sina 26 år har han arbetat som snickare, jobbat på Pressbyrån och dåvarande Cheapy och varit butikschef på bland annat Dollarstore och PeKås i Hällefors.
Numera är han sin egen och det tycker han enbart är skönt.
– Det känns bra att vara sin egen chef och kunna styra och bestämma lite hur man vill, säger han.
Sortimentet i butiken är både blandat och brett för att passa olika åldrar och här ska kunderna kunna köpa både till vardag och till fest till och med brudklänningar. Kläderna köper han in själv under resor till olika fabriker och grossister i Polen, Italien och Turkiet. Han för även ett känt danskt märke. Dessutom åker han runt på olika branschmässor för att hitta kläder som passar in i hans sortiment.
– Jag köper bara in fem kanske sex av varje klädesplagg och det gör att vårt sortiment är ganska så unikt. Risken att man ska stöta på någon som har samma klädesplagg år inte särskilt stort, avslutar Pierre.
av Björn Hallin