( B o l z a n o – I t a l i e n )
Varför är det så ont om Q? Den frågan ställde sig Hasse Alfredsson redan 1968 i en barnbok med samma namn och femtio år senare är det lika ont om Q. En snabbkoll i Svenska Akademins ordlista resulterar i blott 26 träffar. Kanske beror det på att Audi sugit upp alla Q med Q2, Q3, Q5, Q7 och Q8. Dessutom gömmer sig Q1, Q4 och Q6 bakom kulisserna. Vi har testat den senaste nyheten i familjen – helt nya Q3.
Samtidigt som den sjuttonde bokstaven kämpar för sin överlevnad i det svenska språket så är det bilvärldens mest omtvistade bokstav. Rättsfallen har avlöst varandra eftersom den tyska biltillverkaren anser sig ha äganderätten till bokstaven. Varför är då Q så himla viktig för Audi? Det handlar naturligtvis om deras signum – fyrhjulsdriften Quattro.
Digital revolution
Provkörningen av helt nya Audi Q3 genomförs i italienska Bolzano som ligger vackert inbäddad av höga berg i Sydtyrolen. Naturligtvis är även platsen vald med tanke på den där udda bokstaven eftersom bilar med fyrhjulsdrift trivs som fisken i vattnet här. Men låt oss börja med utseendet som är en riktig fullträff och formgivarna har tagit ut svängarna. Dessutom har bilen växt på både längden och bredden, vilket inte minst passagerarna i baksätet gör vågen åt. Nu missgynnas inte längre långbenta och det rymliga tillika delbara baksätet är skjutbart 15 centimeter. Det går heller inte att klaga över komforten i framstolarna och interiört är det främst den digitala förarmiljön som träffar ögat. Instrumentpanelen består av en skärm på 12,3 tum och den kompletteras av ytterligare en för navigationen på 8,8.
Motorer för alla
Låt oss nu titta in under huven på vår pulsoranga testbil – en kulör som för övrigt kostar rimliga 3 900 kronor extra. Här jobbar en tvåliters bensinfyra på 190 hästkrafter som bjussar på såväl en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som fyrhjulsdrift och härligheten kan bli din för 391 700. Grundpriset börjar dock från 360 200 och då ingår en 1,5 liters bensinfyra på 150 hästar som driver på framhjulen. För alla dieselvänner finns även två motoralternativ med exakt samma effekt som bensinarna. Hur uppförandet är på vägen? Tja, det majestätiska bergsmassivet Dolomiterna gör sitt bästa för att lägga krokben på vår Audi Q3 men köregenskaperna är både säkra och underhållande. Tysken är smidig som en katt på alpvägarna och det kanske inte är så konstigt när Q föddes som ett O med svans.
Tekniska data för Audi Q3 2,0 TFSI Quattro Proline Advanced
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 190 hk mellan 4 200-6 700 varv/min. Max vridmoment 320 Nm mellan 1 500–4 100 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,8 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 268, längd 449, bredd 186, höjd 159.
Tjänstevikt 1 727. Bränsletank 60 liter.
Prestanda:Toppfart 220 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,4 sek.
Förbrukning/Miljö: 7,5 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 172 g/km.
Pris: 391 700 kronor.
+ Plus…
Generösa utrymmen
Hög kvalitetskänsla
Härlig drivlina
Snygg design
– Minus…
Bara två års nybilsgaranti
Smakar det så kostar det
Text & Foto: Johannes Gardelöf och Willy Priske / © CNP AB