(S t o c k h o l m)
Premiären av nya Volvo V60 Cross Country genomförs i ”Skyddsrummet” som ligger insprängt i berggrunden vid Norr Mälarstrand i Stockholm. Hela inramningen står i skarp kontrast till den senaste tidens pärlband av luxuösa och pampiga premiärer. Naturligtvis ska det förmedla budskapet om att nya V60 Cross Country är redo att hjälpa till och inte räds lite skit under hjulhusen.
På plats är en liten men naggande god grupp experter från Göteborg med Volvo Car Sveriges vd Kristian Elvefors i spetsen. Han är påtagligt avspänd och vi diskuterar Volvos snudd på osannolikt snabba utveckling under 2010-talet. I år har man öppnat tre nya fabriker och såväl vinst, försäljning som omsättning slår hela tiden nya rekord.
Historiskt arv
För att veta vilken riktning man ska ta mot framtiden så måste man veta var man står idag och för att veta var man står idag måste man känna till sin historia. Volvo har bra koll, men samtidigt har utvecklingen eskalerat under de senaste åren. Då kan det vara lämpligt att stanna upp och kasta ett öga bakåt – det är här som V60 Cross Country har mycket mer att berätta än det som syns på ytan. Allt sedan starten 1927 har Volvo byggt och utvecklat bilar som ska klara allt ifrån tjälskottsvägar, länsmansryggar, snödrivor och istäcken. Bilar som ska starta i såväl 30 minus- som 30 plusgrader och för att löpa hela linan ut så presenterades V70 Cross Country 1997. Modellen blev en trendsättare i bilvärlden och idag finns livsstilsversioner av alla V-modeller, vilket på Volvospråk betyder kombi efter engelskans ”versatile”.
Stora pengar
Från ett rent nyhetsperspektiv har inte nya V60 Cross Country speciellt mycket att komma med jämfört med vanliga V60. Cross Countryn är några centimeter längre, spårvidden något bredare och höjden har ökat med sex centimeter. Det beror i sin tur på att markfrigången ökat från 12,8 till 18,8 centimeter och man kan säga att de här centimetrarna definierar hela grundtanken. Att kunna ta sig fram över stock och sten och fortsätta framåt där vanliga bilar måste lägga i backen. Naturligtvis är fyrhjulsdriften från Haldex ett viktigt attribut, men även här delas grundtekniken med V60 AWD. Inledningsvis lanseras V60 Cross Country med bensinfyran T5 på 250 hästkrafter samt dieselfyran D4 på 190. Båda har en åttastegad automatlåda och prislappen börjar från 381 900 kronor – alltså exakt 25 000 kronor mer än för motsvarande V60 AWD. Det är ett smart sätt att tjäna stora pengar med en liten insats!
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf /Foto: CNP AB