( M a r s e i l l e – F r a n k r i k e )
Lanseringen av Mitsubishi Outlander PHEV var ett synnerligen lyckat drag och under de senaste tre åren har modellen prenumererat på den europeiska förstaplatsen vad gäller försäljningen av laddhybrider. Men inget varar för evigt, så i ett försök att behålla sin prenumeration lanseras nu en faceliftad modell. Vad sägs om att nästan allt ökat – utan prislappen. Dessutom får man 26 667 kronor i miljöbonus av staten.
Mitsubishis europeiska PR-chef, Daniel Georges Nacsass, är en person som är känd för att kunna hålla låda – inte bara om bilarna utan med egna underfundiga utvikningar. I en timme pratar han om att stjärnorna står rätt för Mitsubishi just nu, att man redan 1966 byggde sin första elbil och att kombinationen suv/el är framtiden. Däremellan hinner han också berätta att det mesta under skalet verkligen är nytt.
Mobilt dilemma
Generatorn tillika den bakre elmotorn har fått tio procent högre effekt, medan själva batteriet ökat med femton procent till 13,8 kWh. Detta innebär mycket – inte minst att toppfarten på el ökat från 120 till 135 km/h och att själva räckvidden på el ökat till 5,4 mil. Låt oss dock återkomma till siffrorna för att ta en nypa frisk luft och titta på designen som förändrats med försiktighet. Fronten har finslipats med hjälp av en ny grill och nya strålkastare samtidigt som baken fått en modernare framtoning med hjälp av lister och krom samt en ny takspoiler. Öppnar vi förardörren så upptäcks nya materialval och en uppdaterad instrumentering. Däremot erbjuds inte något integrerat navigationssystem eftersom japanarna förlitar sig på att ägarna ska ha en iPhone som jobbar via Apple Carplay.
Tack från staten
Det är alltså under huven som den största nyheten ruvar – en helt ny Atkinsonfyra på 2,4 liter och 135 hästkrafter som driver framhjulen tillsammans med en elmotor på 82 hk. Bakhjulen drivs däremot av en elmotor på 95 hästar och hela systemet jobbar automatiskt efter tre grundprinciper. Eldrift: bjuder som namnet antyder på helt ljudlös körning. Seriehybrid: bilen drivs på el men bensinmotorn vaknar till liv när batterispänningen är låg. Parallellhybrid: motorerna gör gemensam sak och resultatet är en totaleffekt på 230 hästkrafter. Allt fungerar helt sömlöst och köregenskaperna imponerar vid första provturen i ett somrigt Marseille. Grundpriset börjar från 399 900 kronor och sedan bjussar staten på en ekologiskt odlad morot som är värd 26 667 kronor. Vips är vi nere på 373 233 kronor och med det sagt så lär inte Mitsubishi behöva säga upp sin prenumeration.
Tekniska data för Mitsubishi Outlander PHEV 2,4 Fleet Edition
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra
ventiler per cyl. Max effekt 135 hk vid 4 500 varv/min.
Max vridmoment 211 Nm vid 4 500 varv/min.
Elmotor: Främre elmotor 82 hk. Bakre elmotor 95 hk.
Batteri: Litiumjon på 13,8 kWh.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 267, längd 470, bredd 180, höjd 171.
Tjänstevikt 1 900. Bränsletank 45 liter.
Prestanda: Toppfart 170 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,5 sek.
Förbrukning/Miljö: 1,8 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 41 g/km.
Pris: 399 900 kronor (exkl. miljöbilsbonus: 26 667 kr).
+ Plus…
Prisvärd laddhybrid
Generösa garantier
Behaglig komfort
Drivlinan
– Minus…
Navigation finns inte ens som tillval
Små designförändringar
Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf / CNP AB