( B a r c e l o n a – S p a n i e n )
När Paul Walker brände däck i en knallgrön Mitsubishi Eclipse i första Fast and the Furious-filmen år 2001 så sköt intresset för sportcoupén i höjden. Tillverkningen lades dock ner elva år senare men nu väljer japanerna att damma av modellnamnet. Däremot behöver vi inte leta efter några likheter för nya Mitsubishi Eclipse Cross har ingenting gemensamt med föregångaren – förutom just namnet.
Om vi frågar efter en anrik tillverkare av suvar så kommer nog de flesta att svara Jeep eller Land Rover. Det många inte vet är att Mitsubishi bräcker de båda aktörerna rent historiskt – för japanerna var faktiskt först med att bygga en fyrhjulsdriven rackare redan 1936.
Tvådelad bakruta
Trots 100 år på nacken så känns Mitsubishi piggare än någonsin. Nya Eclipse Cross ska fylla gapet mellan lillebror ASX och storebror Outlander, vilket knappast är någon liten roll att axla. Vi tar ett ärevarv runt bilen och konstaterar snabbt att designen följer dagens suv-trend. Det som däremot sticker ut är akterpartiet som domineras av en tvådelad bakruta, vilket ger bilen dess signifikativa karaktär samtidigt som bakåtsikten befrämjas. Eclipse Cross har påfallande goda innerutrymmen med sköna framstolar och ett godkänt, om även lite platt, skjutbart baksäte. Instrumentering och reglage är ergonomiskt utformade och det är lätt att känna sig hemma bakom ratten. Ett minus dock för att det saknas konventionell navigation och istället hänvisar man till att koppla in sin mobil, vilket till mångas fasa enbart fungerar med iPhone.
Ett lätt val
Mitsubishi Eclipse Cross finns med en 1,5-liters bensinfyra som levererar 163 hästkrafter och kan bli din för 266 900 kronor – med framhjulsdrift. Hostar du däremot upp 33 000 kronor ytterligare så ingår såväl fyrhjulsdrift som en steglös automatlåda. På traditionellt manér fungerar lådan bra vid normal körning men vid mer inspirerat gaspådrag saknar man de distinkta växlingarna som hos en hederlig automat. Fjädringskomforten är genomgående bra, det är påfallande tyst i kupén och bilen växer med sin uppgift ju längre vi kör längs det varierande vägnätet runt Barcelona. Fyrhjulsdriften är dessutom elektroniskt styrd med tre olika körlägen varav ”gravel” bjussar på maximal framkomlighet. Har då Mitsubishi hittat tillbaka till sina suv-rötter med Eclipse Cross? Nja, snarare har 100-åringen klivit ut genom det fönster som idag står vidöppet mot den moderna crossover-världen.
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 CVT 4WD Komfort
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra
ventiler per cyl. Max effekt 163 hk vid 5 500 varv/min.
Max vridmoment 250 Nm mellan 1 800–4 500 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 267, längd 441, bredd 181, höjd 169.
Tjänstevikt 1 520. Bränsletank 60 liter.
Prestanda: Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,8 sek.
Förbrukning/Miljö: 7,0 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 159 g/km.
Pris: 299 900 kronor.
+ Plus…
Praktisk förarmiljö
Bra fyrhjulsdrift
Fräckt utseende
Garantier
– Minus…
Navigation enbart med iPhone
Finns inte med hybridteknik
Text: Willy Priske och Jenny Nilsson Foto: CNP AB