(D e t r o i t – U S A)
Detroit är bilindustrins vagga och allt började en sommardag 1903. Här skrevs historia när Henry Fords Modell A rullade av bandet och det var här fenorna var som störst och kromet glänste som mest. Motortown stod för mycket av det vi tyckte var häftigt med USA. Men idag har glansen och kromet för länge sedan flagnat. Bilstaden tynar bort – men en maträtt ger nu förnyat hopp om Detroit.
Vi befinner oss i Detroit en vacker sommardag 2018. Invånarna har gått från två miljoner till 650 000 och brottsligheten är högre än i självaste Chicago. Det som en gång i tiden var Amerikas fjärde största stad lämnade in sin konkursansökan 2013. Skulderna uppgick då till 150 miljarder kronor och staden sattes under tvångsförvaltning. Nu byggs Detroit upp på nytt och vi har besökt den sargade staden.
Brott och förfall
Nedanför de jättelika skyskraporna råder djungelns lag. Risken att bli rånad är stor och skyltar berättar att man inte bör vara här ensam efter mörkrets inbrott. Skottlossning hör till den dagliga rutinen liksom ett antal gängmord varje vecka. Hur kunde det gå så illa för Motortown och de tre biljättarna som dominerade bilförsäljningen under femtio år? Nu skedde inte förändringen över en natt utan hoten kom smygandes under många år och när verkligheten till slut kom ikapp bildirektörerna i de höga skraporna så var det redan för sent. Asiatiska märken hade gjort storstilad entré och dessa dumpade i sin tur priserna. Plötsligt var det inte lika självklart att köpa en familjebil ”made in USA”. Importbilarna hade nämligen inte bara lägre pris, utan även högre kvalité. När bensinpriset sedan ökade under Irakkriget så upptäckte amerikanarna att utlänningarna var betydligt bränslesnålare.
Sushi och framtiden
”The Big Three” hade levt i sin egen lilla bubbla och struntade i varningssignalerna. Hoten skämtades mer eller mindre bort under paroller som ”Real men don´t eat sushi”. Därför blev krisen total när man vaknade upp och insåg att man blivit frånåkta av biltillverkare från Japan, Korea och Kina. Nu lever Detroit på konstgjord andning i form av lånade pengar och arbetslösheten ligger på runt nio procent, vilket borgmästare Mike Duggan är nöjd med. För bara tio år sedan var motsvarande siffra 28 procent. Samtidigt har Chrysler, Ford och General Motors mot alla odds överlevt krisen även om ärren är många. Inte minst har närmare 80 000 byggnader lämnats vind för våg – men att det blåser nya vindar i Detroit upptäcks inte minst på matstället Xushi Ko. Ett stenkast från Fords huvudkontor äter nämligen stadens bilbyggare sushi!
Text: Carl-Ingemar Perstad och Johannes Gardelöf /CNP AB
Foto: CNP AB